Sökning: "datainsamling"

Visar resultat 1 - 5 av 99 avhandlingar innehållade ordet datainsamling.

  1. 1. Beteendeanalys : riktlinjer för analys, datainsamling och utvärdering i beteendeterapi

    Författare :Sten Rönnberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Beteendeterapi;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Enriching Automated Travel Diaries Using Biometric Information

    Författare :Robin C. O. Palmberg; Yusak O. Susilo; Gyözö Gidofalvi; Clas Rydergren; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Transportsystem; Transport Systems;

    Sammanfattning : The methods for collecting travel data about travellers today incorporate either fully manual or semi-automatic elements, which makes the methods susceptible to errors. The travellers might respond subjectively rather than objectively or even wholly incorrect, albeit with or without purpose. LÄS MER

  3. 3. Framåtsyftande bedömning i tidig läsundervisning : Teori och praktik

    Författare :Ulrika B. Andersson; Stefan Gustafson; Håkan Löfgren; Linda Fälth; Gunilla Sandberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Early reading instruction; Decoding; Forward-looking assessment; Assessment aspects; Response to intervention RTI ; Formative assessment; Teacher s professionalism; Tidig läsundervisning; Avkodning; Framåtsyftande bedömning; Bedömningsaspekter; Response to Intervention RTI ; Formativ bedömning; Lärares professionalism;

    Sammanfattning : Syfte är att bidra med kunskap om hur framåtsyftande bedömning kan användas och används av lärare som underlag för pedagogiska åtgärder i tidig läsundervisning. I avhandlingen har jag ett pragmatiskt förhållningssätt till både teorier och metoder. Avhandlingen bygger på fyra artiklar. LÄS MER

  4. 4. Återkoppling i lågstadieklassrum

    Författare :Elisabeth Eriksson; Robert Thornberg; Lisa Björklund Boistrup; Gunnel Colnerud; Kari Smith; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Feedback; Field studies; Grounded theory; Primary school; Students’ perspective; Teachers’ perspective; Elevers perspektiv; Fältforskning; Grundad teori; Lågstadiet; Lärares perspektiv; Återkoppling;

    Sammanfattning : Återkoppling är en del av det vardagliga arbetet i klassrummet och även en del av lärares bedömningspraktik. Syftet med avhandlingen är att utforska och begreppsliggöra den återkoppling som kommuniceras från lärare till elev i det vardagliga arbetet i lågstadieklassrum. LÄS MER

  5. 5. Towards Decentralized Graph Learning

    Författare :Lodovico Giaretta; Sarunas Girdzijauskas; Henrik Boström; Leila Bahri; Márk Jelasity; KTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Informations- och kommunikationsteknik; Information and Communication Technology;

    Sammanfattning : Current Machine Learning (ML) approaches typically present either a centralized or federated architecture. However, these architectures cannot easily keep up with some of the challenges introduced by recent trends, such as the growth in the number of IoT devices, increasing awareness about the privacy and security implications of extensive data collection, and the rise of graph-structured data and Graph Representation Learning. LÄS MER