Sökning: "conceptions in pre-school"
Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden conceptions in pre-school.
1. Förskollärare i tanke och i handling : en studie kring begreppen arbete, lek och inlärning
Sammanfattning : Syftet med föreliggande avhandlingsarbete är att få större kunskap om några av förutsättningarna för förskolans pedagogiska verksamhet och få veta mer om vad som faktiskt sker ute i förskolans barngrupper. I avhandlingen kartläggs tolv förskollärares föreställningar om förskolan och uppfattningar om arbete, lek och inlärning samt hur de agerar i barngrupp med avseende på dessa begrepp. LÄS MER
2. Barns möten med skriftspråket : analys med utgångspunkt i Bruners teorier
Sammanfattning : Researchers from many disciplines are engaged in searching for knowledge about what happens when an individual is becorning literate. Each researcher contributes with his or her little piece to this important process of building knowledge about one of the most complex activities a human being can be involved in. LÄS MER
3. Lärare för förändring : att synliggöra och utmana föreställningar om naturvetenskap och genus
Sammanfattning : Lärares genusmedvetenhet i relation till naturvetenskaplig verksamhet är fokus för denna avhandling, som belyses genom två studier: en longitudinell aktionsforskningsstudie som genomfördes tillsammans med en grupp förskollärare/lärare och en studie där verksamma förskollärare/lärare under en fortbildningskurs fick tillämpa en genusteori på en verklig klassrumshändelse. Studierna visar att genusarbete är komplicerat eftersom det inbegriper många aspekter av livet och en viktig del av genusmedvetenheten är att förhålla sig till dessa olika aspekter. LÄS MER
4. Yrkeskulturer i möte : läraren, fritidspedagogen och samverkan
Sammanfattning : In recent years, co-operation between teachers belonging to different teaching traditions or ”cultures”, has become common in Sweden, particularly within the first years of primary school, where teachers from a pre-school tradition (pre-school teachers, recreational pedagogues) work alongside primary school teachers. The thesis explores the relation between two different yet related professional cultures, teachers and recreational pedagogues, in their collaborative work in the Swedish primary school. LÄS MER
5. The Child's Conception of Learning
Sammanfattning : The research approach adopted in this thesis is that of phenomenography. The focus is on the description of people's conceptions of various phenomena in reality. The phenomenon dealt with is learning, a classic topic of interest in psychology as well as education. LÄS MER