Sökning: "cognitive semantics"

Visar resultat 6 - 10 av 60 avhandlingar innehållade orden cognitive semantics.

  1. 6. En matchningsdriven semantisk modell. Mellan ordboken och den interna grammatiken : A match-driven semantic model. Between the dictionary and the internal grammar

    Författare :Rudolf Rydstedt; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Construction Grammar; Cognitive Grammar; semantic databases; lexical semantics; Cognitive Semantics;

    Sammanfattning : This thesis presents Matchningsdriven semantisk modell [Match-driven Semantic Model] (MSM). The Model was developed in order to facilitate the analysis of the semantic structure of corpus data, but the central component, the inventory, is a generalized dictionary. LÄS MER

  2. 7. Les métaphores de guerre dans la prose journalistique du français

    Författare :Charlotte Dilks; Inge Bartning; Michelle Noailly; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; French; metaphor; conventional metaphor; cognitive linguistics; cognitive semantics; conceptual blending; text linguistics; interpretative semantics; verbs; semantic roles; agentivity; journalistic prose; French language; Franska språket; French; franska;

    Sammanfattning : This study explores the use of war metaphors, more specifically metaphors centred on the verb, in modern French newspaper prose from three principal angles.  The first part of the analysis shows that the verbs of war used are metaphorical rather than concrete. LÄS MER

  3. 8. Ris, skäver och skärva : Folklig kategorisering av några barnsjukdomar ur ett kognitivt semantiskt perspektiv

    Författare :Asbjörg Westum; Lars-Erik Edlund; Gunilla Byrman; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Scandinavian languages; Swedish dialects; cognitive semantics; folk categorization of illnesses; Idealized Cognitive Models; radial structure; concentrating structure; folk etiology; word formation; dialekter; barnsjukdomar; folkmedicin; Dialectology; Dialektforskning; Etnologi; Ethnology; Folklore; Folkloristik; Scandinavian languages; Scandinavian Languages; Swedish;

    Sammanfattning : In Swedish dialects we find the terms ris,skäver and skärva referring to illnesses in children. The words are also parts of various compounds which refer to variants of the illnesses. The terms are linguistic expressions denoting two folk categories of illnesses, RIS and SKÄVER/SKÄRVA. LÄS MER

  4. 9. Svenska partikelverb med in, ut, upp och ner : En semantisk studie ur kognitivt perspektiv

    Författare :Elzbieta Strzelecka; Mats Thelander; Lena Ekberg; Staffan Hellberg; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Scandinavian languages - general; Swedish; verbal particle; phrasal verbs; spatial expressons; polysemy; vertical axis; container; metaphor; metonymy; cognitive semantics; Nordiska språk - allmänt; Scandinavian languages; Nordiska språk;

    Sammanfattning : In this dissertation, the meanings of the Swedish particles in ‘in’, ut ‘out’, upp ‘up’ and ner ‘down’ are analysed when these words function as verbal particles and thereby, together with the verb, build phrasal verbs. The analysis, primarily based on cognitive semantics, includes semantically regular as well as lexicalised phrasal verbs, and seeks to explain the polysemy of the particles. LÄS MER

  5. 10. Analogical reasoning in science education : - connections to semantics and scientific modelling in thermodynamics

    Författare :Jesper Haglund; Helge Strömdahl; Konrad Schönborn; Roland Kjellander; Kevin Dunbar; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; science education; thermodynamics; analogical reasoning; semantics; scientific modelling; naturvetenskapsdidaktik; termodynamik; analogiskt tänkande; semantik; vetenskaplig modellering;

    Sammanfattning : Analogiskt tänkande är en central kognitiv förmåga som vi använder i vardagslivet, såväl som i mer formella sammanhang, såsom i forskning och undervisning. Föreliggande avhandling behandlar hur analogier och analogiskt tänkande, uppmärksamhet på semantik och förståelse för vetenskaplig modellering kan användas för att hantera utmaningar i naturvetenskapsundervisningen, särskilt inom området termodynamik. LÄS MER