Sökning: "cognitive biographies"

Hittade 4 avhandlingar innehållade orden cognitive biographies.

  1. 1. Artefactual Intelligence: The Development and Use of Cognitively Congenial Artefacts

    Författare :David de Léon; Kognitionsvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; pervasive computing; affective computing; persuasive computing; Psychology; Psykologi; computer-mediated extrospection; precommitment; self-control; situated cognition; distributed motivation; cognitive ethnography; distributed cognition; cognitive biographies; redesign; task–artefact cycle; artefact evolution; artefact design; task structure; cognitive task; cognitive congeniality; artefactual intelligence; cognitive artefacts; task environment; tools; Cognition; artefacts; ubiquitous computing;

    Sammanfattning : How can tools help structure tasks to make them cognitively easier to perform? How do artefacts, and our strategies for using them, develop over time in cognitively beneficial ways? These are two of the main questions that are explored in the five papers collected in this thesis. The first paper details an ethnographic study conducted on people cooking in their homes. LÄS MER

  2. 2. Elever möter samhällsfrågor : Didaktiska och bildningsteoretiska perspektiv på samhällsorienterande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor

    Författare :Sara Blanck; Martin Stolare; Martin Jakobsson; Jan Löfström; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social studies; civics; social issues; teaching; subject integration; pupils; didactical choices; curriculum principles; powerful knowledge; specialised knowledge; everyday knowledge; educational theory; Klafki; Bildung; epoch-typical; educational reconstruction; grades 4–6; grades 7–9; compulsory school; interdisciplinary curricula; interdisciplinary teaching; conceptual change; inferences; migration biographies; sustainable development; samhällsorienterande ämnen; Samhällskunskap; undervisning; ämnesintegration; elever; didaktiska val; curriculumprinciper; kraftfull kunskap; specialiserad kunskap; vardaglig kunskap; bildningsteori; Klafki; bildning; epoktypiska samhällsfrågor; didaktisk rekonstruktion; årskurs 4–6; årskurs 7–9; grundskola; ämnesövergripande; ämnessamspel; begreppslig förändring; begreppslig utveckling; inferenser; migrationsbiografier; hållbar utveckling; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i didaktik och bildningsteoretiska perspektiv är syftet med denna avhandling att undersöka och analysera ämnesövergripande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor i grundskolan för att utveckla kunskap om undervisningens didaktiska möjligheter och utmaningar.Avhandlingen är en sammanläggning och består av tre ingående texter: en licentiatuppsats om samhällskunskapsämnet i ämnesintegrerad undervisning som genomfördes 2012–2014 samt två artiklar från forskningsprojektet ”Att utveckla undervisning i samhällsfrågor: om didaktiska val i SO-ämnena i grundskolans mellanår 4-6” som genomfördes 2017–2022. LÄS MER

  3. 3. Att bli en på svenska läsande människa? : Flerspråkiga högutbildade vuxnas skönlitterära läspraktiker

    Författare :Henriikka Wilinger; Magnus Persson; Pia Nygård Larsson; Catarina Economou; Anita Varga; Malmö universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; second language learning; adult multilingualism; readers biographies; literature education; reading practices; fiction reading; adult language courses; advanced second language use; multilingual identity; literary identity; literary competence; cultural capital; integration; critical literacy;

    Sammanfattning : This dissertation explores how and why adult migrants with academic backgrounds read literature. Two connected studies investigate second language learners' fiction reading practices in an advanced Swedish course at two universities, as well as in free time, several years after such a course. LÄS MER

  4. 4. Depressions-Memoirs : Selbst- und Kulturreflexionen in deutsch- und englischsprachigen autobiographischen Erzählungen des 21. Jahrhunderts

    Författare :Jennifer Kappe; Markus Huss; Ansgar Nünning; Jarmila Mildorf; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; depression memoir; depressive disorder; autobiography; autofiction; narratives; cultural narratology; narrative psychology; authenticity; self-reflection; cultural reflection; counter discourse; knowledge; medical humanities; bibliotherapy; simulation vs. reflection; German; tyska;

    Sammanfattning : My dissertation focuses on the literary genre of Depression Memoirs in the 21st century. Depression Memoirs are autobiographical narratives in which the experience of suffering from a depressive illness is recounted from a hindsight perspective. LÄS MER