Sökning: "child´s perspective"

Visar resultat 6 - 8 av 8 avhandlingar innehållade orden child´s perspective.

  1. 6. Kompletterande anknytningsperson på förskola

    Författare :Birthe Hagström; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; affects; attachment; care; cooperation; development; in-service training; narrative; preschool; preschool teacher; special needs; trust; narrative; utveckling; anknytning; Affekt; fortbildning; omsorg; pedagog; tillit; samarbete;

    Sammanfattning : Children whose parents suffer from mental illness are a neglected group. The child´s need of a secure predictable grown up, is not always compatible with the parents abilities to care for the child. LÄS MER

  2. 7. Föräldraskap mellan styrning och samhällsomvandling : En studie av syn på föräldrar och relation mellan familj och samhälle under perioden 1957-1997

    Författare :Lee Gleichmann; Agneta Linné; Ingegerd Tallberg Broman; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; parenting; parents; parental training; upbringing; governance; family; social control; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The present study sought to illustrate how the way parents were viewed was expressed, and how it developed between 1957 and 1997, as seen from child-health-care recordcard material, a professional journal and public reports on instruction for parents. The study also describes and analyses the relationship between family and society during the same period. LÄS MER

  3. 8. Barns delaktighet i pediatrisk vård – perspektiv, erfarenheter och möjligheter till förändring utifrån barn med långvarig sjukdom

    Författare :Britt-Mari Gilljam; Petra Svedberg; Jens M. Nygren; Susann Arvidsson; Maria Björk; Högskolan i Halmstad; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Child; e-health services; long-term diseases; patient participation; pediatric care; Barn; patientdelaktighet; långvarig sjukdom; e-hälsotjänster; pediatrisk vård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det senaste decenniet har patientens delaktighet fått en allt större uppmärksamhet i forskning, riktlinjer, lagar och klinisk vård. Men många barn känner sig inte delaktiga i sin vård. Vårdpersonal och föräldrar talar ofta över huvudet på barn och ofta förstår barnen inte vad de vuxna pratar om. LÄS MER