Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 51 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.
1. The Nature of Women’s Career Development : Determinants and Consequences of Career Patterns
Sammanfattning : Existing career theories are largely based on a stable working environment and have focused excessively on men and single work roles. In the postindustrial era, however, women’s careers, characterized by the constant negotiation of multiple roles and more frequent job changes, have had implications on the changing nature of careers. LÄS MER
2. Möjligheternas horisont : Etnicitet, utbildning och arbete i ungas berättelser om karriärer
Sammanfattning : Den här avhandlingen handlar om hur unga med utländsk bakgrund berättar om sina liv och om hur de föreställer sig sina karriärval avseende utbildning och arbete. Syftet med avhandlingen är att analysera hur möjlighetshorisonter i relation till karriärskapet – de processer som genererar olika typer av karriärval – framträder i individuella berättelser. LÄS MER
3. It's just a job : a new generation of physicians dealing with career and work ideals
Sammanfattning : Background: Today, women constitute about half of medical students. However, women are still underrepresented in prestigious specialties such as surgery. Some suggest that this could be explained by women being more oriented towards work-life balance. LÄS MER
4. Essays on Educational Choice and Intergenerational Mobility
Sammanfattning : This thesis consists of four self-contained essays. The first essay concerns educational choice and the returns to college in Sweden. I apply a recently introduced econometric framework that allows for self selection and treatment effect heterogeneity. LÄS MER
5. Matematikämnet och stadiebytet mellan grundskolan och gymnasieskolan : En enkät- och klassrumsstudie
Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att undersöka matematikutbildningen och matematikämnets roll i samband med stadiebytet från grund- till gymnasieskolan. Studien styrdes av två forskningsfrågor gällande den bild eleverna ger av matematikämnets betydelse för deras val av gymnasieprogram samt vad som karaktäriserar matematikutbildningen i årskurs 9 och gymnasiets årskurs 1. LÄS MER