Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Samtal i butik : Språklig interaktion melllan biträden och kunder

    Författare :Ingela Tykesson-Bergman; Hans Strand; Olle Josephson; Viveka Adelswärd; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; service encounter; activity type; pragmeme; politeness; conversational contract; conversation analysis; interactional routine; small talk; shop assistant; talk at work; Swedish; Scandinavian languages; Nordiska språk;

    Sammanfattning : The subject of this study is language use in a special type of social activity: the exchange of goods, services and information in a commercial setting. The main aim is to gain an understanding of the work that shop assistants perform using language. In the analysis, the focus is on verbal routine work. LÄS MER

  2. 2. Hushållen och dagligvarudistributionen : en konsumentekonomisk analys

    Författare :Barbro Anell; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : På 10-20 år har antalet dagligvarubutiker halverats – 1963 fanns över 20 000 enheter och 1978 under 10 000. Vad har denna förändring betytt för hushållens insatser av tid och arbete i distributionen? Vem i hushållet gör inköpen av dagligvaror? Var görs inköpen? Hur ofta görs inköpen? Hur tar man sig till och från butiken? Kan hushållen göra sina inköp på ett mindre tids- och kostnadskrävande sätt? Vilken butiksstruktur passar vilken typ av hushåll? I en stor kartläggning av hushållens inköpsvanor och förutsättningar för inköp, som gjordes i örebro 1971 söktes svaren på dessa frågor. LÄS MER

  3. 3. If I can taste it, I want it... : sensory marketing in grocery retail stores

    Författare :Johan Swahn; Åsa Öström; Micael Dahlén; Örebro universitet; []
    Nyckelord :detaljhandel; konsumentbeteende; marknadsföring; reklam; semantik; sensorik; sensoriska beskrivningar; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Culinary Arts and Meal Science; Måltidskunskap; Måltidskunskap; Culinary Arts and Meal Science;

    Sammanfattning : Avhandlingen syftar till att undersöka hur man kan utveckla ett kognitivt baserat sensoriskt språk för olika produkter i detaljhandel och därefter använda det i marknadsföringen i butiksledet. Vidare undersökts om denna marknadsföring har någon effekt på konsumenternas val av produkt. LÄS MER

  4. 4. Where to shop? : understanding consumers' choices of grocery stores

    Författare :Elin Nilsson; Anna-Carin Nordvall; Agneta Marell; Johan Jansson; Johan Hagberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; consumer decision-making; store choice; situation-based choices; cognitive proximity; företagsekonomi; Business Studies;

    Sammanfattning : For the last couple of decades consumer decision-making has been of increasing interest for retail as well as for consumer behaviour research. Food shopping constitutes a unique type of shopping behaviour. LÄS MER

  5. 5. Changing the servicescape : The influence of music and self-disclosure on approach-avoidance behavior

    Författare :Pernille Andersson K; Per Kristensson; Wästlund Erik; Anders Gustafsson; Magnus Söderlund; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Servicescape; Approach Avoidance; Affect; Consumer behavior; Psykologi; Psychology;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate and understand the effect of a servicescape’s ambient and social conditions on consumers’ Approach/Avoidance behavior in a retail context. More specifically, this thesis investigates the effect of music (ambient stimuli) and employees’ self-disclosure (social stimuli) on consumers’ Approach/Avoidance behavior in a retail store. LÄS MER