Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 13 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Samtal i butik : Språklig interaktion melllan biträden och kunder
Sammanfattning : The subject of this study is language use in a special type of social activity: the exchange of goods, services and information in a commercial setting. The main aim is to gain an understanding of the work that shop assistants perform using language. In the analysis, the focus is on verbal routine work. LÄS MER
2. Hushållen och dagligvarudistributionen : en konsumentekonomisk analys
Sammanfattning : På 10-20 år har antalet dagligvarubutiker halverats – 1963 fanns över 20 000 enheter och 1978 under 10 000. Vad har denna förändring betytt för hushållens insatser av tid och arbete i distributionen? Vem i hushållet gör inköpen av dagligvaror? Var görs inköpen? Hur ofta görs inköpen? Hur tar man sig till och från butiken? Kan hushållen göra sina inköp på ett mindre tids- och kostnadskrävande sätt? Vilken butiksstruktur passar vilken typ av hushåll? I en stor kartläggning av hushållens inköpsvanor och förutsättningar för inköp, som gjordes i örebro 1971 söktes svaren på dessa frågor. LÄS MER
3. If I can taste it, I want it... : sensory marketing in grocery retail stores
Sammanfattning : Avhandlingen syftar till att undersöka hur man kan utveckla ett kognitivt baserat sensoriskt språk för olika produkter i detaljhandel och därefter använda det i marknadsföringen i butiksledet. Vidare undersökts om denna marknadsföring har någon effekt på konsumenternas val av produkt. LÄS MER
4. Where to shop? : understanding consumers' choices of grocery stores
Sammanfattning : For the last couple of decades consumer decision-making has been of increasing interest for retail as well as for consumer behaviour research. Food shopping constitutes a unique type of shopping behaviour. LÄS MER
5. Changing the servicescape : The influence of music and self-disclosure on approach-avoidance behavior
Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate and understand the effect of a servicescape’s ambient and social conditions on consumers’ Approach/Avoidance behavior in a retail context. More specifically, this thesis investigates the effect of music (ambient stimuli) and employees’ self-disclosure (social stimuli) on consumers’ Approach/Avoidance behavior in a retail store. LÄS MER