Sökning: "business history"

Visar resultat 16 - 20 av 623 avhandlingar innehållade orden business history.

  1. 16. Adel i förvandling : Adliga strategier och identiteter i 1800-talets borgerliga samhälle

    Författare :Göran Norrby; Torkel Jansson; Gudrun Andersson; Torbjörn Nilsson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; History; social history; aristocracy; nobility; bourgeois society; social reproduction; symbolic capital; reconversion strategies; marriage patterns; education; professions; social identity; 19th century; Sweden; Historia; History subjects; Historieämnen; historia; History;

    Sammanfattning : This study examines how well the Swedish nobility succeeded in adapting to the structural changes in society and state during the 19th century.Three major issues are investigated. LÄS MER

  2. 17. Medborgarskap och diskriminering : Östjudar och andra invandrare i Sverige 1860–1920

    Författare :Carl Henrik Carlsson; Torkel Jansson; Sven Nordlund; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; History; aliens; anti-Semitism; bureaucratic distance; business cycles; cabinet acts; citizenship; closure; discourse; discrimination; Eastern Jews; Eastern Jew phobia; Eastern Europe; foreigners; freedom to trade; Jews; migration; naturalisation; peddling; Poland; Russia; Russophobia; social contract; Sweden; 1860–1920; xenophobia; Historia; History subjects; Historieämnen; Historia; History;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to study whether discrimination arose in connection with applications for naturalisation in Sweden between 1860 and 1920.The number of naturalisation applications during the period studied was 11,242, of which 1,774 (16%) were from Eastern Jews, here defined as Jewish subjects of the Russian Tsar, and from the states that emerged after the fall of the Russian Empire. LÄS MER

  3. 18. En blomstrande marknad : handelsträdgårdar i Sverige 1900-1950 med fyra fallstudier i Stockholms län

    Författare :Inger Olausson; Catharina Nolin; Sveriges lantbruksuniversitet; Sveriges lantbruksuniversitet; []
    Nyckelord :LANTBRUKSVETENSKAPER; AGRICULTURAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Hortikultur; Trädgårdsodling; Trädgårdshistoria; Trädgårdsekonomi; Agrarhistoria; Handelsträdgård; Trädgårdsnäring; Trädgårdsmästare; Herrgårdsträdgård;

    Sammanfattning : Avhandlingen syftar till att fördjupa förståelsen för handelsträdgårdarnas verksamhet och trädgårdsnäringens utveckling i Sverige under perioden 1900–1950. Den är ett bidrag till forskningen om den yrkesmässiga, kommersiella trädgårdsodlingens historia i Sverige efter industrialismens genombrott, vilket är ett eftersatt forskningsområde. LÄS MER

  4. 19. En produkthistoria! : AB Hägglund & Söner 1922-1981

    Författare :Helén Anderson; Bengt Johannisson; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Technological development; Industrial development; Hägglund Söner; business history; Products; history; Deck cranes; Vehicles; Hydraulic motors; Business studies; Företagsekonomi; Business administration; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : Kring en kärna av kompetens inom mekanisk verkstadsindustri har det ständigt tillverkats nya produkter vid AB Hägglund & Söner med säte i Örnsköldsvik. Möbler, busskarosserier, flygplan, gruvlok, elektriska motorer, svetsmaskiner, fartygskranar och hydrauliska motorer är bara några exempel. LÄS MER

  5. 20. Ett industriföretags omvandling : en studie av Hägglunds förändringsprocess 1922-1981 med bas i företagets produkter, relationer och resurser

    Författare :Helén Anderson; Bengt Johannisson; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Hägglund Söner; business history; Relationships; industry; Core competence; Industrial networks; Industrial development; Products; history; Company transformation; Hägglund söner; Business studies; Företagsekonomi; Business administration; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : Företagets omvandling är en ständig process av utbyten med andra företag. Genom utbyte mellan företag av såväl varor och tjänster som kunskap och kompetens skapas relationer. Ett företags interaktion med andra företag utgör därmed en omvandlingskraft. LÄS MER