Sökning: "björn haglund"

Hittade 5 avhandlingar innehållade orden björn haglund.

  1. 1. Traditioner i möte : en kvalitativ studie av fritidspedagogers arbete med samlingar i skolan

    Författare :Björn Haglund; Finn Callander; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; fritidspedagoger; grundskolan; fritidspedagoger;

    Sammanfattning : Kan fritidspedagoger bidra till att utveckla arbetet i skolan? I Björn Haglunds avhandling, Traditioner i möte. En kvalitativ studie av fritidspedagogers arbete med samlingar i skolan, studeras fritidspedagoger som arbetar med barngrupper under skoltid. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemmets (mellan)mål och mening : Positioneringar i kollegialt samtalande mellan fritidshemspersonal

    Författare :Sanna Hedrén; Jan Gustafsson Nyckel; Elin Almér; Björn Haglund; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; School-Age Educare; Teacher talk; Meaning-making; Positioning; Fritidshem; Kollegiala samtal; Meningsskapande; Positionering; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : IntroduktionDen här avhandlingen handlar om hur fritidshemspersonal skapar mening i kollegiala samtal. Fritidshemsarbete är organiserat som ett lagarbete där interaktioner och samarbete mellan kollegor utgör väsentliga delar av arbetet. LÄS MER

  3. 3. Konsten att producera lärande demokrater

    Författare :Linnéa Holmberg; Mats Börjesson; Ulf Olsson; Björn Haglund; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; leisure-time centres; governmentality; pastoral care; ideological dilemmas; subjectification; confessional practice; constructions of desirable citizens; education; learning; Fritidshem; governmentality; pastoral omsorg; ideologiska dilemman; subjektivering; bekännelsepraktik; medborgarskapande; utbildning; lärande; Child and Youth Science; barn- och ungdomsvetenskap;

    Sammanfattning : This dissertation builds on the basic question of how individuals are formed and created as citizens in society today, and how individuals construct themselves as citizens in this society. It takes interest in how they are managed to govern themselves through specific constructions of citizenship, and looks at how the exercise of power establishes certain knowledge that affects their view of themselves and generates truths about how they are expected to live their lives. LÄS MER

  4. 4. Vardagliga teknikaktiviteter i fritidshem : organisation, didaktik och görande

    Författare :Magnus Jansson; Jonas Hallström; Maria Simonsson; Per Gyberg; Björn Haglund; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Leisure time center activities; School age educare; Technology; Informal; Formal education; Grounded theory methodology;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna licentiatstudie är att undersöka hur teknik som undervisningsområde kommer till uttryck inom fritidsverksamheter. Syftet inrymmer ett fokus på vad fritidslärarna gör för att organisera undervisning. LÄS MER

  5. 5. Socialt lärande - arbetet i fritidshemmet

    Författare :Kristina Jonsson; Anette Sandberg; Anne Lillvist; Björn Haglund; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; fritidshem; fritidshemspersonal; personalens perspektiv; socialt lärande; bioekologisk systemteori; gruppintervju; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to contribute with knowledge about the leisure time centre staff’s perspectives on their work, specifically focusing on pupils’ social learning. The interest is directed at the Swedish leisure time centre for the public school’s early years. Two research questions were used to reach the aim. LÄS MER