Sökning: "biographical interviews"

Visar resultat 1 - 5 av 33 avhandlingar innehållade orden biographical interviews.

  1. 1. En resa med osäkra mål : Unga vuxnas övergångar från skola till arbete i ett biografiskt perspektiv

    Författare :Lena Lidström; Lisbeth Lundahl; Kerstin Hägg; Héctor Pérez Prieto; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; School-to-work transitions; transition patterns; career development; career guidance; young adults; unemployment; Sweden; biographical interviews; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : School-to-work (STW) transitions have become more protracted over recent decades, with increased risks of unemployment and social exclusion for young people. Moreover, young people are expected to plan their own career and enhance their employa­bility, although gender and social and cultural background still significantly influence employment prospects. LÄS MER

  2. 2. Work Transitions as Biographical Learning : Exploring the Dynamics of Job Loss

    Författare :Anders Hallqvist; Per-Erik Ellström; Lars-Christer Hydén; Karen Evans; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In recent years, researchers have pointed out that individuals understand their lives to a great extent through narratives and narration. In the field of adult education this idea has been taken up for instance in the concept of biographical learning. LÄS MER

  3. 3. Den ofrivilligt frivillige företagaren : Starta eget-bidragsföretagande och en förändrad livssituation

    Författare :Christer Johansson; Tommy Svensson; Casten von Otter; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Entrepreneur; entrepreneurship; work; start-up grant; subsidised enterprise; active labor market programme; employment; unemployment; self-employment; life story; life situation; identity; life mode; biographical disruption; biographical work; Entreprenör; entreprenörskap; företagande; starta eget-bidrag; stöd till start av näringsverksamhet; arbetsmarknadspolitisk åtgärd; arbete; arbetslöshet; löneanställning; identitet; livsberättelse; livsform; biografiskt brott; biografiskt arbete; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Avhandlingens syfte är att beskriva och analysera arbetets betydelse i starta eget–bidragsföretagares liv. Material har samlats in dels genom en omfattande enkätstudie som omfattar hela populationen nuvarande och tidigare företagare från 1995 i Östergötlands län, dels genom en serie livsberättelseorienterade intervjuer med ett urval aktiva respektive före detta företagare med fokus på deras inställning till arbete. LÄS MER

  4. 4. Att rubba föreställningar och bryta traditioner : Forskningsutveckling, makt och förändring i svensk lärarutbildning

    Författare :Inger Erixon Arreman; Umeå universitet; []
    Nyckelord :Teacher education; research; interviews; discourse; power; knowledge; gender; professionalism; prosopography; pedagogiskt arbete; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The overall aim of this study is to understand the impact of Swedish education policy-making on teacher education post-1945. The study explores the relationship between national structures and changes affecting teacher education, its relationship to research, and in particular, implications of policies for teacher educators at Umeå University in northern Sweden. LÄS MER

  5. 5. Temporalitet och social ordning : en tidssociologisk diskussion utifrån vårdpersonals uppfattningar om handlingsmöjligheter i arbetet

    Författare :Anna-Liisa Närvänen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Biographical scheme; career; care work; organizational time; scope of action; socialization; social memoty; sociology of time; temporal order; temporal orientation; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : The primary aim of the thesis is to develop a theoretical frame of reference concerning the significance of temporality for social order, how it is created, maintained and how it can be changed in interaction. The theoretical frame of reference is developed gradually and is considered as heuristic. Emphasis is placed on temporal orientation, i.e. LÄS MER