Sökning: "bild som resurs"
Visar resultat 1 - 5 av 15 avhandlingar innehållade orden bild som resurs.
1. Att möjliggöra äldre människors delaktighet i vardagen : Framtidsverkstad som idé och metod
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att analysera framtidsverkstäder som fenomen föratt stärka äldre människors delaktighet och engagemang. Analysen sätts irelation till teorier och begrepp kopplat till medborgarengagemang ochdelaktighet i olika processer inom ramen för människors vardagsliv. LÄS MER
2. Movere - Att sätta kunskap i rörelse : en analys av ett ämnesintegrerat i bild och samhällskunskap
Sammanfattning : I denna licentiatuppsats undersöks elevers arbete med film som en kommunikativ resurs. Två klassers ämnesintegrerade verksamhet i bild och samhällskunskap i grundskolans år 6 studeras. Arbetet genomfördes under valrörelsen hösten 2003 inför Sveriges folkomröstning om EMU. LÄS MER
3. Ordboksanvändning på nätet : en undersökning av användningen av Lexins svenska lexikon
Sammanfattning : Antalet studier i ordboksanvändning har ökat de senaste decennierna. Detta är en följd av det ökade intresset inom både teoretisk och praktisk lexikografi för hur användare faktiskt använder ordböcker och hur man på bästa sätt anpassar ordböcker efter deras behov. LÄS MER
4. Operatörens blick : om inplacering av IT-stöd i erfarenhetsöverföring inom en lokal praxis
Sammanfattning : Studies in process control automation show that manual control skills are important in handling situations where the automatic control system fails. The fact that these skills are particularly difficult to maintain and develop in automated production environments is usually described as one of the ironies of automation. LÄS MER
5. Språkhandlingar i flerspråkiga elevers gruppsamtal : en studie av identitetskonstruktion
Sammanfattning : The aim of this thesis is to investigate how multilingual fifth-grade pupils in Sweden construct their own and each other’s identities through verbal and non-verbal discourse acts, in group discussions of diary texts without a teacher present. The group discussions were audio and video recorded by the pupils themselves and transcribed by me as a researcher. LÄS MER