Sökning: "bild retorik"
Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar innehållade orden bild retorik.
1. Valretorik i text och bild : En studie i 2002 års svenska valaffischer
Sammanfattning : Posters have been used in political communication for more than a century, and are still an important element in the election campaigns. However, few studies have been devoted to the way in which text and image work together in order to obtain the rhetorical goal of making voters vote for a specific party. LÄS MER
2. Pippi mellan världar : En bildretorisk studie
Sammanfattning : Blickens kreativitet står i fokus i doktorsavhandlingen Pippi mellan världar (2020). Här introducerar jag nymaterialistiska tankegångar i en bildretorisk studie. Jag betonar särskilt lyssnarens/betraktarens egen medskapande roll när hon kreativt orienterar sig i sin omvärld. LÄS MER
3. Medeltider : samtida mobiliseringsprocesser kring det förflutnas värden
Sammanfattning : Den här studien använder en bred förståelse av begreppet medeltider för att visa hur värden och handlingsnormer skapas och omförhandlas i samtida historiebruk. Den bidrar till analysen och diskussionen kring minnespolitikens centrala spänningsförhållanden där representativa demokratiska och nationella mål ställs mot direkt demokratiska och mångkulturella tankemönster. LÄS MER
4. Vilhelm Moberg tar ställning. En studie av hans journalistik och tidsaktuella diktning
Sammanfattning : Vilhelm Moberg (1898-1973) is one of the most well-known Swedish writers of the 20th century. In this dissertation attention is directed to his extensive journalism, a less well-known side of his authorship. The dissertation brings out and sheds light on a large number of his newspaper articles. LÄS MER
5. Se lika ung ut som du känner dig : Kulturella föreställningar om ålder och åldrande i populärpress för kvinnor över 40
Sammanfattning : Avhandlingen undersöker kulturella föreställningar om ålder och åldrande med utgångspunkt i populärpress för kvinnor över 40. Under 2000-talet har flera veckotidningar lanserats som vänder sig till kvinnor i medelåldern, med ålder som försäljningsargument. LÄS MER