Sökning: "bild retorik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar innehållade orden bild retorik.

  1. 1. Valretorik i text och bild : En studie i 2002 års svenska valaffischer

    Författare :Orla Vigsö; Björn Melander; Mats Thelander; Per Ledin; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Scandinavian languages - general; political communication; rhetoric; discourse analysis; posters; political marketing; argumentation; Swedish; Nordiska språk - allmänt; Scandinavian languages; Nordiska språk; nordiska språk; Scandinavian Languages; politisk marknadsföring; kommunikation; valkampanj; valaffisch; retorik; semiotik;

    Sammanfattning : Posters have been used in political communication for more than a century, and are still an important element in the election campaigns. However, few studies have been devoted to the way in which text and image work together in order to obtain the rhetorical goal of making voters vote for a specific party. LÄS MER

  2. 2. Pippi mellan världar : En bildretorisk studie

    Författare :Lisa Källström; Retorik; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Aura; Aisthesis; Cover image; Enargeia; Framing; Gaze; Kairos; Metalepse; Nostalgia; Pippi Longstocking; Sketch; Techné; Visual rhetoric; Utopia;

    Sammanfattning : Blickens kreativitet står i fokus i doktorsavhandlingen Pippi mellan världar (2020). Här introducerar jag nymaterialistiska tankegångar i en bildretorisk studie. Jag betonar särskilt lyssnarens/betraktarens egen medskapande roll när hon kreativt orienterar sig i sin omvärld. LÄS MER

  3. 3. Medeltider : samtida mobiliseringsprocesser kring det förflutnas värden

    Författare :Göran Gruber; Anders Kaliff; Peter Aronsson; Cornelius Holtorf; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Middle-Ages; uses of History; Cultural Recourse Management; Contract Archaeology; Experience tourism; Local policies; Vadstena; Skänninge; Östergötland; Medeltid; historiebruk; minnesvård; uppdragsarkeologi; upplevelseturism; lokal politik; Vadstena; Skänninge; Östergötland; History subjects; Historieämnen;

    Sammanfattning : Den här studien använder en bred förståelse av begreppet medeltider för att visa hur värden och handlingsnormer skapas och omförhandlas i samtida historiebruk. Den bidrar till analysen och diskussionen kring minnespolitikens centrala spänningsförhållanden där representativa demokratiska och nationella mål ställs mot direkt demokratiska och mångkulturella tankemönster. LÄS MER

  4. 4. Vilhelm Moberg tar ställning. En studie av hans journalistik och tidsaktuella diktning

    Författare :Anna-Karin Carlstoft Bramell; Litteraturvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; General and comparative literature; social criticism; journalism; rhetoric; Allmän och jämförande litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : Vilhelm Moberg (1898-1973) is one of the most well-known Swedish writers of the 20th century. In this dissertation attention is directed to his extensive journalism, a less well-known side of his authorship. The dissertation brings out and sheds light on a large number of his newspaper articles. LÄS MER

  5. 5. Se lika ung ut som du känner dig : Kulturella föreställningar om ålder och åldrande i populärpress för kvinnor över 40

    Författare :Karin Lövgren; Magnus Berg; Anette Göthlund; Gunilla Jarlbro; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Cultural conceptions; doing age; age; ageing; age studies; ageism; middle age; social gerontology; cultural gerontology; social constructionism; cultural studies; popular press; advertising; gender; visual studies; Kulturella föreställningar; göra ålder; socialkonstruktionism; kulturstudier; populärpress; reklam; ålder; åldrande; medelålder; socialgerontologi; kulturgerontologi; genus; intervjuer; innehållsanalys; kvinnobilder; Tara; M Magasin; Laura; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Avhandlingen undersöker kulturella föreställningar om ålder och åldrande med utgångspunkt i populärpress för kvinnor över 40. Under 2000-talet har flera veckotidningar lanserats som vänder sig till kvinnor i medelåldern, med ålder som försäljningsargument. LÄS MER