Sökning: "bild och svenska"
Visar resultat 1 - 5 av 114 avhandlingar innehållade orden bild och svenska.
1. Valretorik i text och bild : En studie i 2002 års svenska valaffischer
Sammanfattning : Posters have been used in political communication for more than a century, and are still an important element in the election campaigns. However, few studies have been devoted to the way in which text and image work together in order to obtain the rhetorical goal of making voters vote for a specific party. LÄS MER
2. Lexikal betydelseutveckling i teori och praktik : En analys av fem definitionsformler i Svenska Akademiens ordbok och de semantiska förändringsmekanismer som de beskriver
Sammanfattning : I avhandlingen undersöks betydelsebeskrivningen i Ordbok över svenska språket utgiven av Svenska Akademien (SAOB) i ljuset av teoretisk semantik. De fem etablerade och i ordbokens definitionstext högfrekventa formlerna, eller semantiska etiketterna, "bildlig", "oegentlig", "utvidgad", "allmännare" och "överförd användning" studeras ur olika perspektiv. LÄS MER
3. Dopet som hantverk : Gudstjänstkreativitet och liturgisk taktik i Svenska kyrkan och Equmeniakyrkan
Sammanfattning : Under en längre period har den praktiska teologin undersökt ”den levda tron” i kyrka och samhälle. Men trots att alltfler studier intresserat sig för partikulära liturgiska situationer har lite skrivits som pastorer och präster som liturgiska aktörer. LÄS MER
4. Risk, language and discourse
Sammanfattning : This doctoral thesis analyses the concept of risk and how it functions as an organizing principle of discourse, paying close attention to actual linguistic practice. Article 1 analyses the concepts of risk, safety and security and their relations based on corpus data (the Corpus of Contemporary American English). LÄS MER
5. Barn och konflikter : En studie av hur konflikter gestaltar sig i svenska och polska barns medvetande
Sammanfattning : Huvudsyftet med denna studie är att utforska och beskriva hur barn erfar och upplever konflikter. Min avsikt är att därigenom nå en ökad förståelse för detta viktiga inslag i barns liv. (Diskussion kring begreppen erfarenhet och upplevelse finner läsaren i kapitel 4.2. LÄS MER