Sökning: "betyg"

Visar resultat 11 - 15 av 56 avhandlingar innehållade ordet betyg.

  1. 11. Godkänd i svenska? : Bedömning och analys av gymnasieelevers texter

    Författare :Eva Östlund-Stjärnegårdh; Caroline Liberg; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Scandinavian languages - general; Upper-secondary school; school texts; grades; assessment; Swedish; national tests; writing; manipulated texts; sentence structure; holistic scoring; Nordiska språk - allmänt; Gymnasieskola; elevtext; betyg; bedömning; svenska; nationella prov; skrivande; manipulerade texter; meningsbyggnad; helhetsbedömning; Scandinavian languages; Nordiska språk; Nordiska språk; Scandinavian Languages;

    Sammanfattning : This thesis deals with the assessment of school texts by students in Swedish upper-secondary school or in the corresponding adult education and concentrates on what differs between the grades Pass and Fail. The 60 texts used in the survey come from the 1997 archives of the national test construction group. LÄS MER

  2. 12. On the mechanisms of social inequality. Studies of young people's educational outcomes, social participation and well-being

    Författare :Erica Nordlander; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Ungdomar; Social ojämlikhet; Utbildning sociala aspekter; Ungdomar utbildning klasstillhörighet Sverige 2000-talet; Genus; Hälsa; Skolan betyg; Young people education class affinity Sweden 21st century; Gender; Health; School marks; Youth; Equality; Sverige;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 13. Ännu icke godkänt : lärares sätt att erfara betygssystemet och dess tillämpning i yrkesutövningen

    Författare :Bengt Selghed; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Betygsättning; grundskolan; Sverige; Målrelaterade betyg; Grundskollärare; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; betygsättning-historia-Sverige; betygsättning-attityder till; grundskolan-Sverige; lärare-attityder-Sverige;

    Sammanfattning : This thesis reports results from a study that focuses on how teachers experience the criterion-referenced grading system and how they say they use it in their professional work. The empirical study was carried out as semi-structured audiotaped interviews with thirty qualified teachers, in the subjects English, Maths and Swedish. LÄS MER

  4. 14. Vad säger matematikbetyget? : en kvantitativ studie av 2 079 elevers betyg i årskurs nio

    Författare :Staffan Stenhag; Sten Kaijser; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; MATHEMATICS; MATEMATIK; Mathematics with specialization in Mathematics Education and the History of Mathematics; Matematik med inriktning mot matematikens historia och didaktik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 15. Lika chanser i gymnaiset? En studie om betyg, nationella prov och social reproduktion

    Författare :Helena Korp; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Differentiation; National Assessments; Social reproduction; Pedagogy and didactics; Upper secondary education; Grades; Pedagogik; didaktik; betygsättning gymnasieskolan; Education; Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : The general confidence in equal opportunity and equivalent grades are crucial to the moral justification of the social stratification in the modern society, in which meritocracy holds a hegemonic status. In Sweden, a political aim has been that everybody should get upper secondary education, and the government has established a National Agency for Education to promote and control the quality in education and grading. LÄS MER