Sökning: "begreppsbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 15 avhandlingar innehållade ordet begreppsbildning.

  1. 1. Döva barns begreppsbildning i matematik

    Detta är en avhandling från Malmö högskola, Lärarutbildningen

    Författare :Elsa Foisack; Malmö University.; Malmö University.; [2003]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Special didactics; concept map; sign language; mediated learning; Deaf; mathematics education; Specialdidaktik; SOCIAL SCIENCES Social sciences Education; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogik; Humanities Social Sciences; Cognitive education; Döva barn; Sign language; Mediated learning; Begreppsbildning; Teckenspråk; Matematikundervisning; Mathematics education; Dynamic assessment; Deaf children; Concept formation;

    Sammanfattning : Denna studie tar utgångspunkt i frågan varför många döva barn har svårt att lära sig matematik. Studiens syfte är att belysa döva barns begreppsbildning i ämnet matematik genom att beskriva hur några döva barn uttrycker sig och agerar på väg mot förståelse av två centrala matematiska begrepp, nämligen multiplikation med heltal och längd. LÄS MER

  2. 2. Learning limits of functions : university students' development during a basic course in mathematics

    Detta är en avhandling från Luleå : Univ

    Författare :Kristina Juter; Högskolan Kristianstad.; [2003]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SOCIAL SCIENCES Social sciences Education; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogik; Begreppsbildning; universitetsmatematik; lärande; gränsvärden; Mathematics Education; Matematik och lärande;

    Sammanfattning : The present thesis includes four articles and an introduction to them and the theories that frame them. The articles describe a study about students learning limits of functions at a university and the results from it. LÄS MER

  3. 3. The Concepts of Health, Well-being and Welfare as Applied to Animals A Philosophical Analysis of the Concepts with the Regard to the Differences Between Animals

    Detta är en avhandling från Linköping : Linköping Univeristy Electronic Press

    Författare :Henrik Lerner; Lennart Nordenfelt; Stefan Gunnarsson; David Fraser; [2008]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Concept; concept formation; welfare; definition; health; legislation; natural behaviour; role for animals; science of animal health and welfare; veterinary medicine; well-being; begrepp; begreppsbildning; definition; djurs roller; hälsa; lagstiftning; naturligt beteende; veterinärmedicin; välbefinnande; välfärd; HUMANITIES and RELIGION History and philosophy subjects Philosophy subjects; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP Historisk-filosofiska ämnen Filosofiämnen;

    Sammanfattning : This thesis is an analysis of the use and definition of the concepts health, well-being and welfare within the field called “the science of animal health and welfare”. The materials used are a literature survey of the field, qualitative interviews with Swedish veterinary surgeons and a study of the concepts in legislation concerning animals in England, Germany and Sweden. LÄS MER

  4. 4. Skylta med kunskap : en studie av hur barn urskiljer grafiska symboler i hem och förskola

    Detta är en avhandling från Göteborg : Kompendiet AB

    Författare :Maria Magnusson; Linnéuniversitetet.; Göteborgs universitet.; Gothenburg University.; [2013]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogics and Educational Sciences; Pedagogik och Utbildningsvetenskap; graphical symbols; learning; children; conceptual development; variation theory; Vygotsky; grafiska symboler; lärande; barn; begreppsutveckling; variationsteori; Vygotsky; Graphical symbols; Vygotsky. Grafiska symboler; begreppsbildning; Vygotsky.;

    Sammanfattning : The topic of this study is to generate knowledge about children’s understandingof graphical symbols. These forms of knowledge are prevalent in contemporarysocieties, for example, in the form of letters, numbers, road signs, maps, andcomputer icons. LÄS MER

  5. 5. Kemistudenters föreställningar om entalpi och relaterade begrepp

    Detta är en avhandling från Västerås : Mälardalen University

    Författare :Tor Nilsson; Mälardalens högskola.; [2011]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; enthalpy; thermodynamics; chemistry; chemistry education; conceptions; higher education; entalpi; termodynamik; kemi; kemididaktik; ämnesdidaktik; föreställningar; begrepp; begreppsbildning; högre utbildning; naturvetenskapernas och teknikens didaktik; naturvetenskapernas och teknikens didaktik;

    Sammanfattning : The aim of this thesis was to construct undergraduate chemistry students’ conceptions of enthalpy and its change, internal energy and its change, heat and work. Conceptions make it possible to identify students’ problems with the taught content. How students’ exam results are affected by qualitative/conceptual questions was also investigated. LÄS MER