Sökning: "begrepp i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 50 avhandlingar innehållade orden begrepp i skolan.

  1. 1. Entreprenörskapets avtryck i klassrummets praxis : om villkor och lärande i gymnasieskolans entreprenörskapsprojekt

    Författare :Gudrun Svedberg; Torbjörn Danell; Kerstin Munck; Tomas Kroksmark; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; entrepreneurship; enterprise education; sociocultural perspective; communities of practice; collaborative; cooperative; comparative learning; praxisgemenskaper; kollaborativt lärande; kooperativt lärande; komparativt lärande; entreprenörskap i skolan; företagsamher; sociokulturellt perspektiv; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Entrepreneurship has been entered on a supranational political agenda, in the EU and the OECD, and been emphatically described as a fundamental skill and a concern for schools and education. The agenda is reflected to a varying extent at the national and regional political levels. LÄS MER

  2. 2. Berättelseskrivande i skolan : Att studera, beskriva och utveckla ett kunnande

    Författare :Anja Thorsten; Katarina Eriksson Barajas; Eva Wennås-Brante; Christina Olin-Scheller; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Learning Study; practice-based research; story-writing; Variation Theory; writing instruction; Berättelseskrivande; Learning study; praktiknära forskning; skrivundervisning; svenskdidaktik; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om hur kunnandet att skriva berättelser kan bli undervisningsbart. Detta belyses ur två infallsvinklar, svenskdidaktiskt och metodologiskt. LÄS MER

  3. 3. Dialogkompetens i skolans vardag : En aktionsforskningsstudie i hörselklassmiljö

    Författare :Ann-Christine Wennergren; Sture Brändström; Karin Rönnerman; Anders Ågren; Gunilla Härnsten; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; hard-of-hearing pupils; dialogue competence; critical friends; school improvement; participatory action research; sociocultural theories; Music Education;

    Sammanfattning : In classes for hard-of-hearing pupils there are children and young people with different degrees of impaired hearing, all of whom need hearing aids and technical equipment inthe environment. The initial problem area of the present thesis concerned the pattern of communication in the classroom. LÄS MER

  4. 4. Hur begriplig är historien? : Elevers möjligheter och svårigheter i historieundervisningen i skolan

    Författare :Anna-Carin Stymne; Nils Edling; Bo Persson; Martin Stolare; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; History education; Teaching and learning in history; historical thinking; historical understanding; historical explanation; historical concept; conceptual understanding; SFL; Historiedidaktik; Historisk förklaring; Historiskt tänkande; begreppsförståelse; undervisning och inlärning; historiska begrepp; History; historia;

    Sammanfattning : The thesis focuses on how students learn history in the classroom, more precisely on their possibilities and difficulties in developing competence in the school subject of history. There is a particular emphasis on how they explain and understand historical processes and concepts within the subject of history. LÄS MER

  5. 5. In whose eyes am I technical? : Exploring the ‘problem’ of the (non)technical girl

    Författare :Ulrika Sultan; Jonas Hallström; Cecilia Axell; Inga-Britt Skogh; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Technology education; Girls’ interest in technology; Gender; Technical; STEM; Teknikdidaktik; Flickors teknikintresse; Genus; Teknisk; STEM;

    Sammanfattning : In Sweden, girls’ non-interest in technology education and technological careers has been a topic of focus for many years, both in general and in politics, and it has influenced how the subject has been taught in schools. The thesis aims to critically examine the ‘problem’ of the (non)technical girl. LÄS MER