Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Förskolans dokumentations- och bedömningspraktik : En diskursanalys av förskollärares gemensamma tal om dokumentation och bedömning
Sammanfattning : The aim of the study is to contribute with knowledge about preschool documentation and assessment practice. The focus lies on preschool teachers’ mutual talk about documentation and assessment and how discourses about documentation and assessment practices are sustained, challenged or recreated. LÄS MER
2. Varierade bedömningspraktiker i samhällskunskap : Validitet och agens i lärares beslut om bedömningars syften, innehåll och metoder
Sammanfattning : I denna avhandling undersöks samhällskunskapslärares bedömnings-praktiker vad gäller syften, innehåll, förmågor och metoder, samt faktorer som kan påverka lärares bedömningspraktiker. Detta undersöktes genom tematiska analyser av intervjuer med totalt nitton gymnasielärare och deras bedömningsuppgifter. LÄS MER
3. Samtal om barn och pedagogisk dokumentation i förskolan som bedömningspraktik : En diskursanalys
Sammanfattning : .... LÄS MER
4. Dokumentationssyndromet : En interaktionistisk och socialkritisk studie av förskolans dokumentations- och bedömningspraktik
Sammanfattning : The aim of the study is to contribute with knowledge about preschool documentation and assessment practice. The starting point is the interaction taking place in situations where teachers and/or children simultaneously conduct some form of documentation. LÄS MER
5. Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan - En diskursanalys
Sammanfattning : The preschool, nowadays an intergral part of the educational system, is to be found within a welfare state and a knowledge economy, within a society characterized by the idea of lifelong learning. As a conse-quence of this, the preschool is also a part of a strong culture of assessment and measurement of children’s development and learning, and for this purpose there are different tools which may be used by teachers. LÄS MER