Sökning: "bedömningsmetoder"

Visar resultat 1 - 5 av 13 avhandlingar innehållade ordet bedömningsmetoder.

  1. 1. Ledarskapsteorier, företagsklimat och bedömningsmetoder

    Författare :Ingrid Tollgerdt-Andersson; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : På en marknad med ständigt ökande konkurrens och accentuerad internationalisering framstår behovet av ett effektivt ledarskap som allt tydligare. Att ha en framgångsrik ledning blir ett viktigt konkurrensmedel för företagen på 90-talet. LÄS MER

  2. 2. Environmental assessment of construction with recycled materials

    Författare :Sofia Lidelöw; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Avfallsteknik; Waste Science and Technology;

    Sammanfattning : The use of industrial residues as raw materials in construction raises concerns over the potential leaching and dispersal of hazardous constituents from them into the environment. Their leaching behaviour has been studied in laboratory assays, but leaching processes in the field over larger spatial and temporal scales are more complex due to variations in the conditions the materials are exposed to, and less well understood. LÄS MER

  3. 3. Uppfattningar och upplevelser av bedömning i grundskolan

    Författare :Maj Törnvall; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; elevuppfattningar; grundskola; kunskapsbedömning; läraruppfattningar;

    Sammanfattning : Det centrala i föreliggande studie är att utröna lärares och elevers uppfattningar och upplevelser av bedömning i skolan. Lärare och elever är involverade i bedömning av kunskaper och kunskapsutveckling, varför det är av vikt att båda parters uppfattningar synliggörs, vilket i sin tur kan bidraga till en helhetsbild av bedömningsfenomenet. LÄS MER

  4. 4. Wicked Problems in Engineering Education : Preparing Future Engineers to Work for Sustainability

    Författare :Johanna Lönngren; Magdalena Svanström; Åke Ingerman; Tom Adawi; John Holmberg; Marie Paretti; Chalmers tekniska högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; wicked problem; engineering education; sustainability; phenomenography; assessment; rubric; design-based research; action research; perspective shift; ill-structured problems; problem-solving; didactics of natural science; naturvetenskapens didaktik;

    Sammanfattning : Most engineering education today does not adequately prepare students to contribute to sustainability. For example, engineering students often do not learn how to address complex and ill-structured sustainability problems that involve different stakeholders, value conflicts,and uncertainty; such problems are also called wicked problems. LÄS MER

  5. 5. Sharing the doughnut : Exploring sustainable and just futures

    Författare :Eléonore Fauré; Ulrika Gunnarsson-Östling; Göran Finnveden; Frances Fahy; KTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Sustainability goals; goal conflicts; trade-offs; environmental justice; futures studies; backcasting; future scenarios; climate and energy targets; sustainability assessments; Objectifs de durabilité; Conflit d objectifs de durabilité; justice environnementale; prospective; backcasting; évaluation d impacts de durabilité; Hållbarhetsmål; målkonflikter; miljörättvisa; framtidsstudier; backcasting; framtidsscenarier; klimat och energimål; hållbarhetsutvärderingar; Planering och beslutsanalys; Planning and Decision Analysis;

    Sammanfattning : Despite decades of international discussions or summits on the need to radically reduce e.g. increasing concentrations of greenhouse gases (GHGs) or biodiversity loss, these are still rising. LÄS MER