Sökning: "bedömning för lärande"
Visar resultat 21 - 25 av 52 avhandlingar innehållade orden bedömning för lärande.
21. Bedömningsmakten : Berättelser om stat, lärare och elev, 1960‐1995
Sammanfattning : Avhandlingen handlar om hur bedömningssystemet i bred bemärkelse presenterades i betygsdebatten i samband de politiska besluten om betygssystemet för gymnasiet mellan 1960 och 1995. Avhandlingen tar sin utgångspunkt i de berättelser som konstruerades under perioden. LÄS MER
22. Educative assessment for/of teacher competency. A study of assessment and learning in the "Interactive examination" for student teachers
Sammanfattning : Syftet med den här avhandlingen är att studera några av de problem som är förknippade med implementering av så kallad autentisk bedömning i lärarutbildningen. I den första delen av avhandlingen undersöks, genom en litteraturöversikt, huruvida användningen av bedömningsmatriser kan fungera som ett stöd för ökad tillförlitlighet och trovärdighet vid bedömning av komplexa kompetenser, samtidigt som matriserna även stöttar studenternas lärande. LÄS MER
23. Förberedd på att vara oförberedd : en fenomenologisk studie av vårdande bedömning och dess lärande i ambulanssjukvård
Sammanfattning : .... LÄS MER
24. Vägledande eller vilseledande? : Kvalitetsmätning och ranking av universitet och högskolor
Sammanfattning : Få samhällsinstitutioner kan räkna sin historia lika långt tillbaka i tiden som universiteten. Utan tvekan kan akademin hävda sin hållbarhet som kunskapsorganisation. Det institutionella konceptet för att bedriva forskning och utbildning har under århundradenas lopp vunnit stora framgångar. LÄS MER
25. Förskolans dokumentations- och bedömningspraktik : En diskursanalys av förskollärares gemensamma tal om dokumentation och bedömning
Sammanfattning : The aim of the study is to contribute with knowledge about preschool documentation and assessment practice. The focus lies on preschool teachers’ mutual talk about documentation and assessment and how discourses about documentation and assessment practices are sustained, challenged or recreated. LÄS MER