Sökning: "bedömning av läsförståelse"

Hittade 4 avhandlingar innehållade orden bedömning av läsförståelse.

  1. 1. Bedömning av läsförståelse - och sen då? : bedömning av meningsskapande i en kommunövergripande bedömningsprocess

    Författare :Helena Sjunnesson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :bedömning; fallstudie; löst kopplade system; performativitet; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Kommuners upprättande av lokala bedömningsprogram, där vad som sker i den pedagogiska praktiken ska utvärderas och kontrolleras, kan ses som exempel på hur en utvidgad bedömningskultur på internationell och nationell nivå transformerats till lokal nivå. I denna studie undersöks vilka konsekvenser en utökad bedömningskultur kan få för såväl pedagoger som för elever och undervisningsmiljö. LÄS MER

  2. 2. Resultatet av ett prov : Svensklärare om washbackeffekter av nationellt läsförståelseprov på gymnasiet

    Författare :Maria Larsson; Christina Olin-Scheller; Alatalo Tarja; Anita Nordlund; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; washback effect; national test; reading comprehension; upper secondary school; policy enactment; subject of Swedish; reading instruction; washbackeffekt; policy; nationellt prov; läsförståelse; gymnasiet; ämnet svenska; läsundervisning; Pedagogiskt arbete; Educational Work; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : När lärares undervisning blir påverkad av ett nationellt prov talar man om washbackeffekter av provet. Det är vad den här licentiatuppsatsen handlar om. LÄS MER

  3. 3. Ask and distract : Data-driven methods for the automatic generation of multiple-choice reading comprehension questions from Swedish texts

    Författare :Dmytro Kalpakchi; Johan Boye; Joakim Nivre; KTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; multiple choice questions; question generation; distractor generation; reading comprehension; second-language learners; L2 learning; Natural Language Generation; flervalsfrågor; frågegenerering; distraktorsgenerering; läsförståelse; andraspråkslärande; L2-inlärning; Natural Language Generation; Speech and Music Communication; Tal- och musikkommunikation;

    Sammanfattning : Multiple choice questions (MCQs) are widely used for summative assessment in many different subjects. The tasks in this format are particularly appealing because they can be graded swiftly and automatically. LÄS MER

  4. 4. Narration and reading comprehension in Swedish children and adolescents with hearing impairment

    Författare :Lena Asker-Árnason; foniatri och audiologi Logopedi; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; reading comprehension; writing process; narrative; Hearing impairment; Complex langage skills; pause time; lexical development;

    Sammanfattning : The aim of the present thesis was to explore reading comprehension and narration in children and adolescents with different degrees of hearing impairment (HI). In Study I, reading comprehension was investigated in 16 children with cochlear implants (CI), aged 7-13 years. LÄS MER