Sökning: "bedömning; hinder och möjligheter"
Hittade 4 avhandlingar innehållade orden bedömning; hinder och möjligheter.
1. Hemrehabilitering ur ett personcentrerat perspektiv
Sammanfattning : Det övergripande syftet med avhandlingen var att studera hemrehabilitering ur ett personcentrerat perspektiv där de tre första delstudierna utgår ifrån ett kommunalt hemrehabiliteringsprojekt som pågick mellan 2015-2022 i södra Sverige. Kvalitativa och kvantitativa data som samlades in i utvecklingssyfte inom hemrehabiliterings-projektet gjordes tillgängliga för vetenskapliga analyser inom doktorandprojektet. LÄS MER
2. School health nursing : perceiving, recording and improving schoolchildren's health
Sammanfattning : Aim: The overall aim of this thesis is to explore School health nursing through school nurses’ descriptions of school children’s health and to analyse factors influencing the recording of schoolchildren’s health in the School Health Record (SHR). An additional aim is to evaluate family nursing interventions as a tool for the school nurses in the School Health Service (SHS). LÄS MER
3. School health nursing : perceiving, recording and improving schoolchildren's health
Sammanfattning : Syfte: Avhandlingens övergripande syfte är att undersöka skolsköterskors uppfattning om skolbarns hälsa och att analysera faktorer som påverkar dokumentation av skolbarns hälsa i skolhälsovårdsjournalen. Ett ytterligare syfte är att utvärdera modeller för familjeinterventioner som redskap för skolsköterskor i skolhälsovård. LÄS MER
4. I fjärran blir fjällen blå: En komparativ studie av isländska och svenska grundskolor samt sex fallstudier om närhet som förutsättning för pedagogiskt ledarskap
Sammanfattning : The thesis focuses on the elementary school principal’s formal responsibility and role in connection with his spatial and psycho-social nearness to the teachers. On one hand it is a comparison between schools in Sweden and Iceland, while on the other hand it is a case study of the principal’s leadership in several different school organisations. LÄS MER