Sökning: "bedöma kunskaper"
Visar resultat 1 - 5 av 17 avhandlingar innehållade orden bedöma kunskaper.
1. Simulering som lärande inom prehospital akutsjukvård
Sammanfattning : Den prehospitala akutsjukvården är ett komplext kunskapsfält som innebär att vårdaren skall kunna bemöta patient och närstående, bedöma skada, sjukdom och den aktuella situationen samt avgöra vilka vårdåtgärder som skall prioriteras.Patientens lidande kan lindras genom att vårdaren tränar färdigheter i ett prehospitalt kontext. LÄS MER
2. Lokalpressen och kommunalpolitiken : hur kommunalpolitik rapporteras av journalister och bedöms av läsare
Sammanfattning : Vad är det som gör att en nyhet publiceras? Och vad gör att en läsare vill känna till eller läsa om det som artikeln behandlar? Är förstört grundvatten lättare att sälja än ruttna broar, en onödig brandkårsutryckning intressantare än en nybyggd brandstation? Sådana frågor får svar i avhandlingen. Som ett konkret exempel redovisas studier av hur två lokaltidningar väljer och behandlar nyheter om kommunalpolitik och den kommunala förvaltningen i en svensk kommun. LÄS MER
3. SAM-tal om bedömning och matematikkunnighet : En studie av lärares tankestilar
Sammanfattning : Inom ramen för svensk grundskola har enskilda lärare varit betrodda med en högre grad av autonomi än lärare i många andra europeiska länder. Exempelvis har lärare givits ett stort ansvar att bedöma och betygssätta elevers kunskaper. LÄS MER
4. Nonsynostotic plagiocephaly: Prevention strategies in child health care
Sammanfattning : Bakgrund: Frekvensen av lägesbetingad skallasymmetri har ökat efter införandet av rekommendationen att lägga spädbarn på rygg när de sover med syftet att förebygga plötsligt spädbarnsdöd. Den bästa möjligheten att påverka barnets skallform är under de första levnadsmånaderna. LÄS MER
5. Jag vågar visa att jag kan : om meningsskapande med digitala portföljer
Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att beskriva och analysera elevers meningsskapande i arbete med digitala portföljer. Fokus är på elevers meningsskapande i en institutionell praktik, närmare bestämt i grundskolans årskurser två till sex. LÄS MER