Sökning: "barns språk"

Visar resultat 1 - 5 av 30 avhandlingar innehållade orden barns språk.

  1. 1. Input och output : Ordföljd i svenska barns huvudsatser och bisatser

    Författare :Christian Waldmann; Christer Platzack; Marit Westergaard; tolkning i offentlig sektor och översättning danska och isländska Avdelningen för svenska; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; språkinlärning; input; syntaktiska ledtrådar; frekvens; funktionella kategorier; ordföljd; verbplacering; verbflyttning; subjunktion; huvudsats; bisats; V2; Svenska språket Nordiska språk; Swedish; syntactic cues; input; frequency; functional categories; word order; verb placement; verb movement; complementizers; main clauses; embedded clauses; verb second; language acquisition;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Barns tidiga läsutveckling : En studie av tidiga språkliga och kognitiva förmågor och senare läsutveckling

    Författare :Helena Krantz; Kristina Danielsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; early literacy development; preschool language and cognitive skills; tidig läsutveckling; språkliga och kognitiva förmågor; specialpedagogik; Special Education;

    Sammanfattning : The overall aim of this study is to analyze and describe the reading of a group of pupils in a preschool class and grade 1 and to search for links between preschool language and cognitive skills and early literacy development. A total of 49 pupils participated in the study and their literacy development was analyzed over two consecutive years in preschool class and grade 1, partly by teacher evaluations and partly by reading tests. LÄS MER

  3. 3. Barns mångfaldiga språkresurser i mötet med skolan

    Författare :Barbro Hagberg-Persson; Mats Thelander; Monica Axelsson; Åke Viberg; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; heterogeneous groups; polyphonic dialogue; pupil language; small group activities; Swedish; Swedish as a second language; supportive interaction; language development; Bilingualism; Tvåspråkighet; Nordiska språk; Scandinavian Languages;

    Sammanfattning : This dissertation investigates language proficiency in children aged 6–8 in their contact with school – both from an oral and written language perspective. The study is predicated on the current situation in Sweden, where school classes today have a more heterogeneous composition than ever before. LÄS MER

  4. 4. Same Mother Tongue - Different Origins : Implications for Language Maintenance and Shift among Hungarian Immigrants and their Children in Sweden

    Författare :Kamilla György-Ullholm; Kari Fraurud; Ellen Bijvoet; Wei Li; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Language maintenance and shift; intergenerational language transmission; childhood bilingualism; simultaneous and consecutive bilingualism; heritage languages; Hungarian; Swedish as a second language; migrant families; Sweden; Nyelvcsere; nyelvmegtartás; nyelvhasználat; Svédország; magyar kivándorlók; nyelvátadás bevándorló családokban; gyermekkori kétnyelvüség; szimultán és szekvenciális kétnyelvüség; Språkbyte och språkbevarande; språköverföring i familjen; invandrarspråk; ungerska i Sverige; invandrarfamiljer; skolbarn; simultan och successiv tvåspråkighet; barns tvåspråkighet; Bilingualism; Tvåspråkighet; Swedish language; Svenska språket; Finno-Ugric languages; Finsk-ugriska språk; Children s language; Barnspråk; tvåspråkighetsforskning; Bilingualism Research;

    Sammanfattning : This study investigates intergenerational language transmission amongst Hungarian immigrants, using in-depth interviews and participant observation as the main methods. The analysis examines the experiences of parents and their school-aged children in 61 families living in Sweden´s two main cities, Stockholm and Göteborg. LÄS MER

  5. 5. From family language practices to family language policies : Children as socializing agents

    Författare :Mina Kheirkhah; Asta Cekaite; Helena Bani-Shoraka; Elizabeth Lanza; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Family language policy; multilingualism; language socialization; Familj språkpolicy; flerspråkighet; språk socialisation;

    Sammanfattning : combining approaches to family language policy with a language socialization approach, the present thesis examines family interoctions in five bi/multilingual lronian families in Sweden. The foci of the thesis have emerged from viewing and analyzing video-recordings of the families' everyday interactions, interviews and observations conducted during two phases of fieldwork. LÄS MER