Sökning: "barns sociala utveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 15 avhandlingar innehållade orden barns sociala utveckling.
1. Små barns sociala utveckling : kritisk granskning av forskning : rapport till Familjestödsutredningen
Sammanfattning : .... LÄS MER
2. Sociala konstruktioner i förskolans planeringssamtal : I en landsgränsnära förskola
Sammanfattning : The overall aim of this study is to describe the preschool setting that is constructed in the preschool teacher’s planning conversations with a special focus on the border context in which this particular preschool is located. In what ways are the geographic location noticeable and what conceptions are established in their conversations? The study has a social constructivist approach and is informed by borderland theory which means that the focus is on the context and the participants in this context. LÄS MER
3. Barns uppfattningar om konsumtion, sparande och arbete : en studie i ekonomisk socialisation
Sammanfattning : Denna avhandling behandlar barnets utveckling till konsument och producent hur barns kunskaper, värderingar och beteenden inom ramen för de två rollerna utvecklas. Den ekonomiska socialisationen studeras ur både ett kognitivt utvecklingsteoretiskt och ur ett inlärningsteoretiskt perspektiv och i en empirisk undersökning prövas ett antal förklaringsfaktorer till barns inställning till konsumtion, reklam och sparande samt deras konsument- och arbetsrollsrelaterade kunskaper. LÄS MER
4. Barn och konflikter : En studie av hur konflikter gestaltar sig i svenska och polska barns medvetande
Sammanfattning : Huvudsyftet med denna studie är att utforska och beskriva hur barn erfar och upplever konflikter. Min avsikt är att därigenom nå en ökad förståelse för detta viktiga inslag i barns liv. (Diskussion kring begreppen erfarenhet och upplevelse finner läsaren i kapitel 4.2. LÄS MER
5. A Child-Centred Health Dialogue for the prevention of obesity : Feasibility and evaluation of a structured model for the promotion of a healthy lifestyle in preschool children and their families in the Swedish Child Health Services
Sammanfattning : Prevention of childhood obesity with its effects on children’s mental and physical health and well-being is an international public health priority and is suggested to be effective when started early. As Child Health Services lack an evidence-based model, there is the need for development of a low-intensive health promotion model that is feasible and cost-effective in preventing obesity in preschool children. LÄS MER