Sökning: "barns rätt till stöd"
Hittade 5 avhandlingar innehållade orden barns rätt till stöd.
1. Förskolans utbildning utifrån barns rätt till stöd
Sammanfattning : Licentiatuppsatsen handlar om förskolans utbildning utifrån barns rätt till stöd. Barns möjligheter till relationer, samspel och interaktion med sin omgivning påverkas av de förutsättningar som finns och skapas. LÄS MER
2. Barns delaktighet i pediatrisk vård – perspektiv, erfarenheter och möjligheter till förändring utifrån barn med långvarig sjukdom
Sammanfattning : Bakgrund: Det senaste decenniet har patientens delaktighet fått en allt större uppmärksamhet i forskning, riktlinjer, lagar och klinisk vård. Men många barn känner sig inte delaktiga i sin vård. Vårdpersonal och föräldrar talar ofta över huvudet på barn och ofta förstår barnen inte vad de vuxna pratar om. LÄS MER
3. Rättsliga dilemman i socialtjänstens barnskyddsarbete
Sammanfattning : Avhandlingen behandlar socialtjänstens ansvar för att skydda barn från brott och missförhållanden i hemmen och tar sin utgångspunkt i Barnkonventionens krav på ett fungerande samhälleligt barnskydd. Ämnet aktualiserar komplexa rättsliga frågor om grundläggande rättigheter för både barn och föräldrar. LÄS MER
4. When birth turns to loss and grief - experiences, views and care in neonatal end-of-life practice
Sammanfattning : The aim was to describe the neonatal end-of-life practice and illuminate Swedish women's lived experiences of the threat and the reality of their neonate's dying and death as well as the care received. A further aim was to explore Muslim women's view of current Swedish neonatal-end-of-life care. LÄS MER
5. Word Learning in the Developing Brain : ERP Dynamics of Learning Word-Object Associations
Sammanfattning : This dissertation investigated electrophysiological measures of individual differences in toddlers’ ability to learn novel object labels and process familiar object words and their referents. The studies measured both visual and auditory event-related potentials (ERPs) in response to pictures of objects and words in a longitudinal sample of 20- to 24-month-olds, an age of dynamic vocabulary development. LÄS MER