Sökning: "barns perspektiv"
Visar resultat 21 - 25 av 103 avhandlingar innehållade orden barns perspektiv.
21. Att navigera svåra barndomar : Barns perspektiv och narrativa praktiker när vardagen påverkas av vuxnas psykosociala problem
Sammanfattning : Children experiencing family-related adversity have their own stories to tell about themselves and the challenges they face. Qualitative inquiry into children’s personal narratives is important for social work practice and for the pursuit of matching support to children’s needs. LÄS MER
22. Förskolans utbildning utifrån barns rätt till stöd
Sammanfattning : Licentiatuppsatsen handlar om förskolans utbildning utifrån barns rätt till stöd. Barns möjligheter till relationer, samspel och interaktion med sin omgivning påverkas av de förutsättningar som finns och skapas. LÄS MER
23. Undervisningsuppdraget i förskolan ur ett didaktiskt perspektiv
Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to increase knowledge of how the teaching mission can be understood and realised in preschool as an educational practice. The main research questions are: 1. How can teaching be realised in preschool daily practice? 2. LÄS MER
24. Barns erfarenheter av ”the Family Talk Intervention” : Att leva med en svårt sjuk förälder som vårdas inom specialiserad palliativ hemsjukvård
Sammanfattning : När en förälder i en barnfamilj får en livshotande sjukdom förändras livet för allai familjen. Barn som lever i denna situation rapporterar att de upplever oro och skuld relaterat till förälderns sjukdom. Dessutom har barnen en ökad risk för psykisk ohälsa. LÄS MER
25. Specialdidaktiska perspektiv på grundläggande antals- och taluppfattning
Sammanfattning : Syftet med föreliggande licentiatavhandling är att, utifrån ett specialdidaktiskt perspektiv, bidra med kunskap om lågpresterande elevers grundläggande antals- och taluppfattning, och hur utvecklingen av denna kan stödjas. Den övergripande forskningsfråga som besvaras är vilka aspekter, som ur ett specialdidaktiskt perspektiv, är särskilt betydelsefulla att beakta vad gäller lågpresterande elevers kunskapsutveckling inom grundläggande antals- och taluppfattning. LÄS MER