Sökning: "barns delaktighet"
Visar resultat 21 - 25 av 32 avhandlingar innehållade orden barns delaktighet.
21. Den pedagogiska samlingen i förskoleklassen. Barns olika sätt att erfara och hantera svårigheter
Sammanfattning : Studiens syfte är att studera barns olika sätt att erfara och hantera svårigheter inom förskoleklassens pedagogiska samling. Undersökningen har som mål att öka förståelsen för barns handlande i en situation som för dem erfars som svår eller en svårighet. LÄS MER
22. Att främja medverkan : Utmaningar och möjligheter för barns och ungdomars delaktighet vid design av digitala edutainmentproduktioner
Sammanfattning : Denna avhandling inom interaktionsdesign handlar om användarmedverkan vid design av digitala edutainmentspel. Arbetet omfattar en aktionsorienterad forskningsansats där barns och ungdomars medverkan har främjats i tre tillämpade designprojekt. LÄS MER
23. Barns delaktighet i pediatrisk vård – perspektiv, erfarenheter och möjligheter till förändring utifrån barn med långvarig sjukdom
Sammanfattning : Bakgrund: Det senaste decenniet har patientens delaktighet fått en allt större uppmärksamhet i forskning, riktlinjer, lagar och klinisk vård. Men många barn känner sig inte delaktiga i sin vård. Vårdpersonal och föräldrar talar ofta över huvudet på barn och ofta förstår barnen inte vad de vuxna pratar om. LÄS MER
24. When birth turns to loss and grief - experiences, views and care in neonatal end-of-life practice
Sammanfattning : The aim was to describe the neonatal end-of-life practice and illuminate Swedish women's lived experiences of the threat and the reality of their neonate's dying and death as well as the care received. A further aim was to explore Muslim women's view of current Swedish neonatal-end-of-life care. LÄS MER
25. Children's participation in decision-making in health care
Sammanfattning : The main purpose was to investigate children's participation in the decision-making processes in health care. Twenty-four children (0-18 år)admitted to hospital, their parents, and the staff present were observed during totally 135 hours in order to (i) identify the children's needs, (ii) their participation in the decision-making processes, and (iii) their parents' participation. LÄS MER