Sökning: "barns behov"

Visar resultat 1 - 5 av 56 avhandlingar innehållade orden barns behov.

  1. 1. "Dom säger att jag ser mer normal ut med benproteser" : om samhällskrav kontra barns behov

    Författare :Karin Paulsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Barn Habilitering Benproteser Sverige;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation study is to explore what it meant to thirteen persons to grow up with severe limb deficiencies (due to Thalidomide) and under the extreme life-conditions that indirectly became the consequences of their impairments. Aspects discussed concern:- The functional, social and psychological value of artificial legs from early childhood to grown up age seen from the persons' own perspective. LÄS MER

  2. 2. Barnperspektiv i barnavårdsutredningar : med barns hälsa och barns upplevelser i fokus

    Författare :Elin Hultman; Ann-Christin Cederborg; Karin Fälth Magnusson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Child welfare investigations; documentation; children’s physicaland psychological health; children’s experiences; Barnavårdsutredningar; dokumentation; barns fysiska och psykiska hälsa; barns upplevelser;

    Sammanfattning : Avhandlingens övergripande syfte var att fördjupa kunskapen om hur socialtjänsten synliggör barns fysiska och psykiska hälsa samt barns egna upplevelser i barnavårdsutredningar. Resultaten diskuteras utifrån rättsliga förutsättningar samt teorier om barn som subjekt och sociala aktörer. LÄS MER

  3. 3. The Paradoxes of Socio-Emotional Programmes in School : Young people’s perspectives and public health discourses

    Författare :Sofia Kvist Lindholm; Karin Zetterqvist Nelson; Karin Osvaldsson Cromdal; Vicky Coppock; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; socio-emotional programs; manual-based programs; mental health; social and emotional wellbeing; prevention; health promotion; children’s perspectives; interviews; participant observation; Socio-emotionella program; manualbaserade program; psykisk ohälsa; prevention; hälsopromotion; barns perspektiv; intervjuer; deltagande observation;

    Sammanfattning : Over the past decades socio-emotional programmes have been implemented in schools worldwide. Depression in Swedish Adolescents (DISA) and Social and Emotional Training (SET) are two socio-emotional programmes being practised in Swedish schools. LÄS MER

  4. 4. Barn och brott : - En studie om socialtjänstens yttranden i straffprocessen för unga lagöverträdare

    Författare :Michael Tärnfalk; Anna Hollander; Lars Svedberg; Karsten Åström; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Children’s needs; crimes; social welfare; juvenile justice; punishment; barn; brott; behov; barns bästa; straffvärde; vård; straff; Social work; Socialt arbete; socialt arbete; Social Work;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to scrutinise the statements from the social authorities to the criminal courts in the juvenile justice process, and to analyse in what extent these statements influenced the criminal courts in their penalty sentencing for boys aged 15-17 years, suspected and convicted for assault and battery and grand assault and battery, in Stockholm County the years of 1998 and 2000.In 1998 a child’s perspective and the concept of the best interest of the child was introduced in the Social services act. LÄS MER

  5. 5. Förskollärare planerar barns möten med matematik : Ett reflektivt skoldidaktiskt perspektiv

    Författare :Josefin Rostedt; Joakim Samuelsson; Ingrid Karlsson; Camilla Björklund; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; pre-school; planning; didactics; teaching mathematics; förskola; planering; didaktik; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Licentiatavhandlingen riktar blicken mot planeringsarbete i förskolan. Syftet är att beskriva och analysera förskollärares autentiska planering av barns möten med matematik. Studiens teoretiska inramning utgörs av den reflektiva skoldidaktiska teorin som betonar, oavsett skolform, lärares ansvarstagande för undervisning. LÄS MER