Sökning: "barndom"

Visar resultat 6 - 10 av 65 avhandlingar innehållade ordet barndom.

  1. 6. Children’s Work in Sweden : A part of childhood, a path to adulthood

    Författare :Tobias Samuelsson; Gunilla Halldén; Madeleine Leonard; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Children; childhood; work; social studies of childhood; ethnography; child perspective; structuration theory; labour market; Sweden; Barn; barndom; arbete; barndomsstudier; etnografi; barnperspektiv; struktureringsteori; arbetsmarknad; Sverige; Children; Barn;

    Sammanfattning : Föreliggande arbete är en etnografisk studie av barn, barndom och arbete i Sverige. Studien var förlagd till två samhällen, ett på landsbygden och ett nära en stor svensk stad. I studien undersöks hur barndom konstrueras i dagens Sverige. I studien används ett barnperspektiv och fokus är på barnens definitioner av arbete. LÄS MER

  2. 7. Vinnande bilder! : Teckningstävlingar för barn 1938-2000

    Författare :Elin Låby; Bengt Sandin; Anette Göthlund; Joakim Landahl; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; Visual culture; History; History of Childhood; child art competitions; children´s pictures; art education; childhood; homeland; nation; Sweden; Gender relations; children´s places; Visuell kultur; historia; barndomshistoria; teckningstävlingar för barn; Bildpedagogik; barnbilder; barndom; hembygdskunskap; Sverigebilder; könsroller; barns relationer; barns platser;

    Sammanfattning : Denna avhandling granskar barnteckningstävlingar som ett historiskt och föränderligt fenomen. Barn har engagerats i tävlingar i såväl skolan som hemmen och på initiativ av en rad skilda aktörer. LÄS MER

  3. 8. Adulthood Outcomes of Child and Adolescent Depression : From Mental Health to Social Functioning

    Författare :Iman Alaie; Ulf Jonsson; Mia Ramklint; Hannes Bohman; Ian Colman; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Depression; Childhood; Adolescence; Psychiatric diagnoses; Social functioning; Long-term outcome; Follow-up study; Longitudinal design; depression; barndom; tonår; psykiatriska tillstånd; psykisk sjukdom; social funktion; långtidsutfall; uppföljningsstudie; longitudinell design; Child and Youth Psychiatry; Barn- och ungdomspsykiatri; Psychiatry; Psykiatri; Epidemiologi; Epidemiology;

    Sammanfattning : Depression is a common mental disorder affecting people across the lifespan, with first onset frequently occurring in the teenage years. The disorder is costly to society and constitutes one of the leading causes of disability in youths and adults worldwide. LÄS MER

  4. 9. Jag sa att jag älskade han men jag har redan sagt förlåt för det : Ålder, genus och sexualitet i skolans tidigare år

    Författare :Jenny Bengtsson; Eva Reimers; Lena Martinsson.; Fanny Ambjörnsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Norms; school; age; gender; sexuality; heteronormativity; childhood; Normer; skola; ålder; genus; sexualitet; heteronormativitet; barndom;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur föreställningar kring normalitet kommer till uttryck och förhandlas i de vardagliga praktikerna i skolans tidigare år. I särskilt fokus är normer kring ålder, genus och sexualitet. LÄS MER

  5. 10. Modern, svensk och jämställd : om barn familj och omvärld i grundskolans läseböcker 1962-2007

    Författare :Angerd Eilard; Ingegerd Tallberg Broman; Ann-Carita Evaldsson; Monika Edgren; Staffan Selander; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; childhoods; compulsory school; discourse analysis; ethnicity; gender; generation; intersectionality; readers; textbooks; barndom; grundskola; diskursanalys; etnicitet; genus; generation; intersektionalitet; läseböcker; läromedel;

    Sammanfattning : The aim of the thesis has been to explore representations of gender, ethnicity and generation in school readers used in the Swedish compulsory school since 1962, to find which ’discourses’, linked to equal opportunities, integration/diversity and childhood, underlie these constructions, and in which ways they may have contributed to the (re)production of different gendered, ethnified and generation-specific subjects. The thesis was written within the frame of a Swedish national research project that explored late modern processes of changing sex- and gender orders in schools and education, particularly in multiethnic environments, which is why, the study is not limited exclusively to sex/gender. LÄS MER