Sökning: "barn och stad"
Visar resultat 1 - 5 av 13 avhandlingar innehållade orden barn och stad.
1. Barnhem för flickor : Barn, familj och institutionsliv i Stockholm 1870-1920
Sammanfattning : The overall objective of this study has been to analyse why there were far more orphanages for girls than for boys in Sweden at the end of the 19th century and the beginning of the 20th century.The study focuses on five orphanages for girls, all with the aim of bringing up girls to be servants. LÄS MER
2. Children’s Work in Sweden : A part of childhood, a path to adulthood
Sammanfattning : Föreliggande arbete är en etnografisk studie av barn, barndom och arbete i Sverige. Studien var förlagd till två samhällen, ett på landsbygden och ett nära en stor svensk stad. I studien undersöks hur barndom konstrueras i dagens Sverige. I studien används ett barnperspektiv och fokus är på barnens definitioner av arbete. LÄS MER
3. Urban women applying for induced abortion. Studies of epidemiology, attitudes and emotional reactions
Sammanfattning : In Sweden between 32-38,000 women annually elect to terminate pregnancy by means of induced abortion, though their reasons are still not well understood. The purpose of these studies, carried out at the Department of Obstetrics and gynecology and of Community Medicine at University Hospital, Malmö, was to elucidate the incidence of induced abortion in an urban population, with special emphasis on epidemiological and socio-demographic factors, the women's attitude to abortion, and the incidence and severity of post-abortion emotional reactions. LÄS MER
4. Att sätta barn på kartan : barnkartor i GIS – för information om barns utemiljö
Sammanfattning : Utemiljön utgör en viktig del i många barns liv och FN:s konvention om barnets rättigheter ger barn rätt att höras i frågor som rör dem. Men ett flertal studier visar att det trots ett uttalat intresse hos många politiker och planerare är svårt att få frågor som berör barns utemiljö beaktade i kommunal, fysisk planering. LÄS MER
5. Med livet på schemat : om skolämnet livskunskap och den riskfyllda barndomen
Sammanfattning : Skolämnet livskunskap har vuxit fram i svenska skolor under det senaste decenniet, ofta utifrån en ambition att främja hälsa och att konkretisera skolans värdegrundsarbete. Mot bakgrunden att livskunskap inte är obligatoriskt i svensk skola och därför saknar nationella riktlinjer har ämnet i den lokala skolpraktiken kommit att omfattas av en mängd olika arbetssätt och program. LÄS MER