Sökning: "barn och identitet"

Visar resultat 6 - 10 av 31 avhandlingar innehållade orden barn och identitet.

  1. 6. Talking violence, constructing identities : young men in institutional care

    Författare :Kjerstin Andersson; Karin Aronsson; James W. Messerschmidt; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Violence; identity; Aggression Replacement Training ART ; discourses; masculinity; social categories; positioning; interview; participant observation; Våld; identitet; berättelser; Aggression Replacement Training ART ; diskurser; maskulinitet; sociala kategorier; positionering; intervju; deltagande observation; Sociologi; Sociology; Children;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate how young men constructing identities in talk about their own use of violence. The study is based on a fieldwork at a youth detention home in Sweden. The data consists of individual interviews and video recordings of the treatment programme Aggression Replacement Training (ART). LÄS MER

  2. 7. På tal om dyslexi : En studie av hur barn, föräldrar och lärare berättar om och ger betydelse åt diagnoser som dyslexi och specifika läs- och skrivsvårigheter

    Författare :Karin Zetterqvist Nelson; Gunilla Halldén; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Dyslexia; Specific reading and writing difficulties; Social constructionism; Discourse; Narrative; Identity; Children; Parents; Teachers; Dyslexi; specifika läs- och skrivsvårigheter; social konstruktionism; diskurs; identitet; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : The main purpose of this study is to understand how children diagnosed as dyslectics use and ascribe meaning to the diagnosis given to them. The theoretical starting point is social constructionism, implying that dyslexia is a word that signifies a phenomenon, in this case children's problem with reading and writing, which in turn is mediated through a cultural, social and historical context. LÄS MER

  3. 8. Barns ”växa vilt” och vuxnas vilja att forma : Formell och informell socialisation i en muslimsk skola

    Författare :Åsa Aretun; Gunilla Halldén; Hilde Lidén; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; School ethnography; sociology of childhood; age; socialisation; upbringing; religious education; Muslim schools; cultural politics; Skoletnografi; barndomssociologi; ålder; socialisation; uppfostran; konfessionell utbildning; muslimska skolor; kulturpolitik; Children; Barn;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to examine how children as social beings and actors form themselves within the framework of a school institution that adults have set up in order to shape them in deliberate ways through nurturing education. The study is based on long-term fieldwork in a Muslim faith school in Sweden. LÄS MER

  4. 9. Det högkänsliga subjektets tillblivelse : Diskursiva praktiker om identitet, förmåga och funktionsvariation

    Författare :Fanny Edenroth Cato; Mats Börjesson; Björn Sjöblom; Karin Osvaldsson Cromdal; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Highly sensitive person; neuropsychiatric diagnosis; vulnerability; disability; capability; health; discourse analysis; categorization; biosociality; biopower; citizenship; identity politics; rhetorical resources; subjectivity; positioning theory; Child and Youth Science; barn- och ungdomsvetenskap;

    Sammanfattning : This dissertation examines discursive practices about the highly sensitive person (HSP) from the perspective of knowledge production, categorization and community formation. In contemporary Sweden it has become increasingly common to talk about oneself in terms of being constituted in a particular way, e.g. LÄS MER

  5. 10. STOLT! : Om ungdomar, etniciteter och gemenskaper

    Författare :Layal Kasselias Wiltgren; Karin Aronsson; Karin Osvaldsson; Rickard Jonsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Ethnicity; identity; youth; categorization; positioning; multilingualism; nationality; Swedishness; humour; laughter; interaction; symbols; Etnicitet; identitet; ungdom; kategoriseringar; positioneringar; flerspråkighet; nationalitet; svenskhet; humor; skratt; samspel; symboler;

    Sammanfattning : Avhandlingen bygger på ett årslångt fältarbete i en högstadieskola i utkanten av Stockholm med fokus på hur ungdomar samspelar kring och uttrycker etnicitet, nationalitet och flerspråkighet. Alla ungdomar i studien har inom sina familjer, erfarenhet av migration, vilket innebär att de själva eller deras föräldrar har migrerat. LÄS MER