Sökning: "barn och identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 31 avhandlingar innehållade orden barn och identitet.

  1. 1. Tvåspråkighet, tänkande och identitet : studier av finska barn i Sverige och Finland

    Författare :Erkki Virta; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Barnspråk; Tvåspråkighet hos barn; Finland; Sverige;

    Sammanfattning : The aims of the thesis were to study (1) day care and school education of Finnish migrant children in Sweden, with respect to verbal, cognitive and identity development, (2) language as a tool of thought and the role of bilingualism in children's cognitive development, primarily with respect to Finnish children in Sweden, and (3) ethnic and individual identity of Finnish children and adolescents in Sweden and Finland. These issues are studied by means of literature reviews (Summary report and Study 1 ) and empirical studies (Study 2 and Study 3). LÄS MER

  2. 2. Bryta upp och börja om : Berättelser om flyktingskap, skolgång och identitet

    Författare :Ulrika Wigg; Gunnel Colnerud; Sven Andersson; Pirjo Lahdenperä; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Refugee; immigrant; young adults; refugee children; life story; life history; identity; identity construction; identity as story; life chances; tourists; vagabonds; risk; trust.; Flykting; invandrare; unga vuxna; flyktingbarn; livsberättelser; identitet; identitetsskapande; identitet som berättelse; livschanser; vagabonder; risk; tillit.; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Föreliggande avhandling har som syfte att belysa, analysera och diskutera hur unga människor berättar om sina erfarenheter av att tvingas bryta upp från sitt hemland och börja om i ett nytt land under sin skolgång. Åtta unga vuxna, fyra kvinnor och fyra män, deltog i livsberättelseintervjuer kring detta tema. LÄS MER

  3. 3. Kiär hustru, wackra barn, bodde i ett palais : Identitet och materialitet i hushållet von Linné

    Författare :Annika Windahl Pontén; Hjalmar Fors; Hanna Hodacs; Kristiina Savin; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Carl Linnaeus; Carl von Linné; The Linnaeus household; Linnaeus family; persona; identity; materiality; performative practices; 18th century; Sweden; Uppsala; household; history of science; university history; Carl Linnaeus; Carl von Linné; Linnaeus household; Linnaeus family; persona; identity; materiality; performative practices; 18th century; Sweden; Uppsala; household; history of science; university history; History of Sciences and Ideas; Idé- och lärdomshistoria;

    Sammanfattning : The subject of this thesis is identity and materiality in the household of Carl Linnaeus. Focus in on the period between the mid 1730s and early 1780s. The household eventually came to consist of five children and a number of servants. LÄS MER

  4. 4. Mellan rörelse och stillhet : minne och flykt i unga människors berättande 2009-2021

    Författare :Emma Hall; Bodil Liljefors Persson; Mats Greiff; Malin Thor Tureby; Jesper Johansson; Malmö universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; History; oral history; refugee history; cultural memory studies; memory; remembering; memories; forced migration; unaccompanied minors; ”ensamkommande barn”; place; time; self-understanding; belonging;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to highlight young people’s experiences of forced migration along irregular migration routes and to examine how they understand themselves in relation to different contexts in time and space. The participants consist of young people with experience of forced migration and of being categorized as ”ensamkommande barn” (unaccompanied minors) upon arrival in Sweden. LÄS MER

  5. 5. Att ha barn med är en god sak : Barn, medier och medborgarskap under 1930-talet

    Författare :Anne-Li Lindgren; Bengt Sandin; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; History of childhood; childhood and media; media history; notions of citizenship; Swedish Folkhem and welfare state; democratisation; nationalism; education; Barndom; historia; medborgarskap; medier; folkhemspolitik; nationell identitet; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om hur samhället presenterades för barn via skolradion och Folkskolans barntidning under 1930-talet. I avhandlingen granskas hur såväl barnen som medierna i sig gjordes till redskap i den ideologiska striden om välfärdsstatens förändring och innebörder under 1900-talet. LÄS MER