Sökning: "barn i problem"

Visar resultat 1 - 5 av 187 avhandlingar innehållade orden barn i problem.

  1. 1. Problembilder av barn : Representationer, föreställningar och strategier i BRIS stödtelefon 1996-98

    Författare :Inger Linblad; Lennart Nygren; Ingrid Höjer; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; BRIS; Children’s Rights in Society; Children’s Helpline; problem images; micro-counselling; familiarity; micro-understanding; Youth research; Ungdomsforskning;

    Sammanfattning : A number of countries including Sweden have developed children’s helplines as free and anonymous counseling services for children and youth. The aim of this study was to deepen knowledge about how the problems of children and youth are represented and constructed in Sweden’s BRIS (Children’s Rights in Society) Children’s Helpline, telephone support between the years 1996 and 1998. LÄS MER

  2. 2. Exploring material things in family life : Morality and intimacy in sibling- and child-parent interaction

    Författare :Emilia Zotevska; Asta Čekaitė; Ann-Carita Evaldsson; Anna Martín Bylund; Susan Danby; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Family; Children; Materiality; Interaction; Everyday life; Familj; Barn; Materialitet; Interaktion; Vardagsliv;

    Sammanfattning : This study examines the everyday family life of 12 families across Sweden. The study aims to explore the ways in which material things figure in the enactment of everyday family life, that is, how family life is accomplished in interaction between children, parents and material things during everyday activities. LÄS MER

  3. 3. Barn och etik : möten och möjlighetsvillkor i två förskoleklassers vardag

    Författare :Bodil Halvars-Franzén; Gunilla Dahlberg; Eva Johansson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :Children; ethics; the ethical encounter; fundamental values; pedagogical approach; listening; play; the encounter with nature; ESD; barn; etik; det etiska mötet; värdegrund; etnografi; förhållningssätt; lek; möte med naturen; lärande i hållbar utveckling; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : The aim is to examine how children create and embody ethics by analyzing their encounters and how possibilities are conditioned by the framework surrounding them. The focus has been on the following problem areas: Conditions that enable children’s ethical encounters with regard to frameworks, rules and order Conditions that enable children’s ethical encounters related to the teachers’ approach Children’s encounters in play from an ethical perspective Children’s encounters with nature from an ethical perspective The theoretical standpoint is ”the ethics of an encounter” from Emmanuel Levinas’ idea of ethics of alterity. LÄS MER

  4. 4. Barn och djur i den karnofallogocentriska ordningen : En barndomsfilosofisk studie i Jacques Derridas tänkande

    Författare :Anette Kristensson; Lucas Gottzén; David Payne; Jonna Bornemark; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; child; animal; carnophallogocentrism; deconstruction; barn- och ungdomsvetenskap; Child and Youth Studies;

    Sammanfattning : This thesis analyzes the concepts of the child and the animal at the border of the definition of human. This is achieved through an interdisciplinary perspective that combines childhood philosophy, psychoanalytic theory, and critical animal studies. LÄS MER

  5. 5. Rätt elev i rätt klass : Skola, begåvning och styrning 1910–1950

    Författare :Thom Axelsson; Bengt Sandin; Anne-Li Lindgren; Ingemar Nilsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school; democracy; upbringing; categorising; professional; differentiating; talent; intelligence tests; remedial classes; weak classes; extra classes; B-class; talent class; elite class; skola; demokrati; fostran; kategorisering; professionella; differentiering; begåvning; intelligensmätningar; hjälpklass; svagklass; extraklass; B-klass; begåvningsklass; elitklassklass; Children; Barn;

    Sammanfattning : I centrum för den här avhandlingen står det tidiga 1900-talets diskussion om skola, begåvning och social organisering. Tidsperioden som omfattas är 1910– 1950. Det är skolan i de större städerna Stockholm, Göteborg och Malmö som har stått i fokus. LÄS MER