Sökning: "barn bedöma"

Visar resultat 1 - 5 av 48 avhandlingar innehållade orden barn bedöma.

  1. 1. I välfärdens skugga : socialt arbete med barn i Sverige och England

    Författare :Elinor Brunnberg; Björn Gustavsson; Knut Sundell; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; socialt arbete; professionell bedömning; barnmisshandel; vinjett; status; England; social work; assessment; child abuse; vignette; status; England; Social work; Socialt arbete; Social sciences; Socialvetenskap; Children; Barn; Family research; Familjeforskning; Research on Europe; Forskning om Europa; Social Work; Socialt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att beskriva skillnader och likheter i socialtjänstens och Personal social services arbete med barn i Sverige och England. Vid insamlandet av det empiriska materialet har två lokala områden - Örebro och Leicestershire framförallt fokuserats. LÄS MER

  2. 2. Information till föräldrar som har barn med cancer

    Författare :Anders Ringnér; Ulla H Graneheim; Lilian Jansson; Stig Karlsson; Karin Enskär; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; discursive psychology; focus groups; health-care professionals; interventions; parents; paediatric oncology nursing; perceived stress; person-centred information; qualitative content analysis; qualitative interviews; single-case experimental designs; barnonkologisk omvårdnad; diskurspsykologi; fokusgrupper; föräldrar; interventioner; kvalitativ innehållsanalys; kvalitativa intervjuer; personcentrerad information; single-case-studier; stress; vårdare; caring sciences in social sciences; omvårdnadsforskning med samhällsvetenskaplig inriktning;

    Sammanfattning : Bakgrund. Föräldrar till barn som har cancer upplever en livssituation som präglas av osäkerhet och oro och de ställs inför sociala och känslo­mässiga utmaningar. Jämfört med föräldrar till friska barn, upplever de också högre stress och drabbas i större utsträckning av posttraumatiska stres­symptom. LÄS MER

  3. 3. Children As Eyewitnesses : Memory recall and face recognition

    Författare :Gunilla Fredin; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; sequential lineup; confidence; question format; Child eyewitness; event memory; elimination lineup;

    Sammanfattning : Through centuries, witnesses to crimes have played an important role for the police to get a conviction of the culprit. This dissertation examined how accurate children are as witnesses of events and when participating in lineups. In Study 1, participants were tested with free recall and focussed questions. LÄS MER

  4. 4. Mellan klient och rättssystem : Tvångsvård av barn och unga ur socialsekreterares perspektiv

    Författare :Lina Ponnert; Socialhögskolan; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social problems and welfare; children and young persons; Compulsory care; parents; neglect and abuse; antisocial behaviour; social workers; assessment; discretion; power; child welfare; Social sciences; legal system; national insurance; Samhällsvetenskaper; Sociala problem; social välfärd; socialförsäkring;

    Sammanfattning : This dissertation focuses on assessments concerning children and young persons in the Social Services. The aim has been to describe and analyse the compulsory care process from a social worker perspective, and to understand and explain how this affects the practice of child welfare. LÄS MER

  5. 5. Long-term Outcome of Cognitive and Emotional Functioning in Young People with ADHD

    Författare :Pia Tallberg; Barn- och ungdomspsykiatri; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; ADHD; barnpsykiatri; ungdomar; neuropsykologi; uppföljning; kognition; exekutiva funktioner; Internalisering; ADHD; child*; Adolescent youth; Neuropsychology; Neurodevelopmental disorder; assessment; Follow-up studies; cognitive functioning; executive functioning; internalizing problems;

    Sammanfattning : Clarification on how cognitive, executive and emotional functioning contribute to symptom reduction or improved function in childhood attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is needed to find additional treatment methods. The clinical utility of continuous performance test (CPT) (Conners’ CPT-II, QbTest) to complement rating scales in diagnostic assessments and treatment evaluations (QbTest) was examined using one dataset from clinical records of 118 treatment-seeking youth (ADHD, n = 80; non-ADHD, n = 38) (diagnostic) and one dataset of 56 youth treated for ADHD (treatment evaluation) (Paper I). LÄS MER