Sökning: "avhandling yrkesutbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar innehållade orden avhandling yrkesutbildning.

  1. 1. Yrkesutbildning på gränsen mellan skola och arbetsliv : en intervjustudie om yrkeslärares och handledares arbete med arbetsplatsförlagt lärande

    Författare :Åsa Mårtensson; Per Andersson; Sofia Nyström; Nina Kilbrink; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Vocational teachers; vocational education and training; work­place-based learning; supervisors; situated learning; Yrkeslärare; yrkesutbildning; arbetsplatsförlagt lärande; handledare; situerat lärande;

    Sammanfattning : I denna avhandling beskrivs och analyseras det arbete som yrkeslärare och handledare beskriver att de gör under arbetet med de arbetsplatsförlagda delarna (apl) av gymnasial yrkesutbildning. Med hjälp av teorier om situerat lärande och begrepp såsom praktikgemenskap, gränser och legitimt perifert deltagande synliggörs hur utbildning och lärande för ett yrke respektive arbetsplatsen påverkar varandra. LÄS MER

  2. 2. Knowledge in VET curricula and power in society and labour market : Policy and practice: demands-based and employer-driven Swedish higher vocational education

    Författare :Johanna Köpsén; Per Andersson; Sofia Nyström; Leesa Wheelahan; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Vocational education and training; Knowledge; Curriculum; Education policy; Yrkesutbildning; Kunskap; Läroplan; Utbildningspolitik;

    Sammanfattning : This dissertation presents a study of knowledge in vocational education and training (VET), the circumstances for its selection and transmission and how these circumstances are shaped by both national policy and local organisation.The study is set within the Swedish state-funded post-secondary VET system called Higher Vocational Education (HVE) and it entails investigations into both national policy and local practice in programme provision. LÄS MER

  3. 3. Something to Do Something to Be : A study of students' vocational identity formation in adult education

    Författare :Tobias Lasse Karlsson; Sofia Nyström; Karolina Muhrman; Gun-Britt Wärvik; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Vocational Identity; Vocational Education and Training; Adult Education; Municipal Adult Education; Pedagogy; Educational Sociology; Yrkesidentitet; Yrkesutbildning; Vuxenutbildning; Komvux; Pedagogik; Utbildningssociologi;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to understand how vocations are learned in adult education by exploring the vocational identity formation of students in Municipal Adult Education (MAE) in Sweden. By analysing interviews of adult students during different stages in their Vocational Education and Training (VET) through working life, this study contributes to the fields of adult education and VET. LÄS MER

  4. 4. Matematiken i yrkesutbildningen : möjligheter och begränsningar

    Författare :Lisbeth Lindberg; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Yrkesutbildning; matematik; affordances and constraints;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att bidra med kunskap om matematikens möjligheter och begränsningar i yrkesutbildningar. Vid analysen har flera olika teorier använts s.k. theory-guided bricolage. LÄS MER

  5. 5. Lärande under samma hatt : mästarens, gesällens och lärlingens bekantgörandelära och lärandelära i aktion

    Författare :Elisabet Jernström; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Vår tids yrkesutbildning har sin grund i den förändrade utbildningssituation som uppstod i och med skråväsendets upphörande. En utredning kom 1912 med förslag som ledde till utbildningsreformer 1918, 1921 och 1941 vilka bland annat innebar att yrkesskolor inrättades och tekniska elementarskolor omorganiserades till tekniska fackskolor. LÄS MER