Sökning: "autentiska texter"

Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar innehållade orden autentiska texter.

  1. 1. Elever syns på nätet : Multimodala texter och autentiska mottagare

    Författare :Dan Åkerlund; Anna Slotte-Lüttge; Ria Heilä-Ylikallio; Ola Erstad; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; skolan; lärande; kommunikation; autentiska mottagare; en dator per elev; klassbloggar; Skype; berättande; foto; demokrati; deliberativ; läroplan; multimodalitet; abduktiv ansats; DBR; fiktionsnivå; bildens presens; ; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i att alla elever med all sannolikhet kommer att ha en dator av något slag som sitt främsta redskap i skolan inom bara några få år. Det övergripande syftet är att bidra till fördjupade kunskaper kring vad utvecklingen av datorstödd multimodal textproduktion och kommunikation på och över nätet kan innebära i en skolkontext. LÄS MER

  2. 2. Bohumil Hrabals litterära collage

    Författare :Miloslava Slavickova; Öst- och centraleuropakunskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Baltiska och slaviska språk språk och litteratur ; Baltic and Slavonic languages and literatures; Jiøí Koláø; ’poetismus’; Czech surrealism; Bohumil Hrabal’s picture-collage; Bohumil Hrabal’s life; Bohumil Hrabal’s literary collage; Bohumil Hrabal’s authorship; General and comparative literature; literature criticism; literary theory; Allmän och jämförande litteratur; litteraturkritik; litteraturteori;

    Sammanfattning : The main theme of the thesis is an analysis of three texts by the Czech author Bohumil Hrabal (1914 – 1997), namely ’Mrtvomat’ (’Mrtvomat’, 1949), This City is in the Joint Care of Its Inhabitants (Toto mìsto je ve spoleèné péèi obyvatel, 1967), and ’Legend Played on Strings Stretched Between the Cradle and the Coffin’ (’Legenda zahraná na strunách mezi kolébkou a rakví’, 1968). These texts are compiled of segments, selected from the works of other authors and fragments of overheard conversations. LÄS MER

  3. 3. En del i helheten : En studie av kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasieskolan

    Författare :Agnes Strandberg; Lena Manderstedt; Stefan Lundström; Per Holmberg; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; contextualized grammar teaching; metalinguistic understanding; upper secondary school; L1; pedagogical content knowledge; educational design-based research; kontextualiserad grammatikundervisning; metalingvistisk förståelse; gymnasieskolan; L1; svenskundervisning; ämnesdidaktik; undervisningsinriktad designforskning; Svenska med didaktisk inriktning; Swedish and Education;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om grammatikunder­visning i svenskämnet genom en design där forskare och lärare tillsammans skapar, iscensätter och utvärderar kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasie­skolans svenskundervis­ning, samt att belysa på vilka sätt en sådan undervisning kan användas och förstås. Shulmans (1986; 1987) teoretisering av lärares ämnesdidaktiska kunskapsbas (PCK), samt hans begreppsapparat om undervisning, används som teoretiskt ramverk i avhandlingens ramberättelse. LÄS MER

  4. 4. Developing and Evaluating Language Tools for Writers and Learners of Swedish

    Författare :Ola Knutsson; Kerstin Severinson Eklundh; Viggo Kann; Teresa Cerratto Pargman; Lars Ahrenberg; KTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; interactive learning systems; error; feedback; human-computer interaction; grammar checking; grammaticality judgments; parsing; second language learning; Swedish; evaluation; user studies; language technology; computer assisted language learning; writing; language tools; interaktiva lärsystem; fel; återkoppling; grammatikkontroll; språkverktyg; människa-datorinteraktion; skrivande; andraspråksinlärning; grammatikalitetsbedömning; parsning; Language technology; Språkteknologi;

    Sammanfattning : Skrivande och skrivet språk är idag en viktig del av många människors liv, i datorns ordbehandlare, i e-postprogram och i chattkanaler på Internet. Skrivet språk har blivit mer eller mindre en förutsättning för människors dagliga kommunikation. Denna utveckling av samhället leder till ökade behov av att på olika sätt hantera text. LÄS MER

  5. 5. Ledarskapande retorik : Dag Hammarskjöld och FN:s övriga generalsekreterare som scen för karisma, dygder och ledarideal

    Författare :Lena Lid Andersson; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Varför får enskilda ledare så mycket uppmärksamhet inom organisationer och i media? Hur ska en bra ledare vara? Finns det internationella ledarskapsideal? Hur tar sig ideal uttryck i praktiken? Hur kan en organisation ledas ”bara” genom visioner och värderingar? Det här är några av de frågor som ställs i Ledarskapande Retorik. För att söka svar kommer tre vetenskapliga områden att föras samman; ledarskapsteori, aristotelisk dygdeetik och retorik. LÄS MER