Sökning: "attityder till naturvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 16 avhandlingar innehållade orden attityder till naturvetenskap.

  1. 1. Attityder till naturvetenskap : Förändringar av flickors och pojkars attityder till biologi, fysik och kemi 1995 till 2007

    Författare :Lena Adolfsson; Sylvia Benckert; Eva Silfver; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; attityder; genus; TIMSS; förändring över tid; Subject didactics; Ämnesdidaktik; didactics of natural science; naturvetenskapens didaktik;

    Sammanfattning : I den här avhandlingen beskrivs hur hög- och lågpresterande flickors och pojkars attityder till biologi, fysik och kemi har förändrats från 1995 till 2007. Data från den svenska delen av TIMSS-studierna för årskurs 8 i Sverige används. LÄS MER

  2. 2. En problematisering av ungdomars intresse för naturvetenskap och teknik i skola och samhälle : Innehåll, medierna och utbildningens funktion

    Författare :Anders Jidesjö; Helge Strömdahl; Jari Lavonen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Science and technology are important parts of culture. Thus today there is a need for a science education which promotes ‘science for all’ and ‘scientific literacy’ in order to prepare students for citizenship. Earlier studies indicate that many students find it hard to learn science and technology in school. LÄS MER

  3. 3. Judging the Immigrant : Accents and Attitudes

    Författare :Niklas Torstensson; Kirk P. H. Sullivan; Robert Eklund; Umeå universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Foreign accent evaluation; native reactions; attitudes; court interpretation; forensic linguistics; cognitive prototype; legal judgement; Cognitive science; Kognitionsvetenskap; Cognitive science; Kognitionsforskning; Teknik;

    Sammanfattning : Spoken language as a means of communication contains huge amounts of information apart from the linguistic message that is conveyed. It is often the first channel of interaction between people and based on the speaker’s manner of talk, we create a mental image of the speaker as a person, of the speaker’s background, origin and personal qualities. LÄS MER

  4. 4. Having an attitude toward technology : Rethinking PATT studies from a theoretical perspective to study students’ attitudes toward technology

    Författare :Johan Svenningsson; Magnus Hultén; Jonas Hallström; Berit Bungum; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Attitudes; Technology Education; PATT; Mitcham Score; Attityder; Teknikundervisning; PATT; Mitcham Score;

    Sammanfattning : Attitudes are complex and consist of emotions, beliefs, and behavior. The overall aim of this thesis is to contribute to a theoretically anchored understanding of attitudes toward technology by exploring the three components of attitudes: affective, cognitive, and behavioral among 12-15-year-old students in Sweden. LÄS MER

  5. 5. Tekniklärares attityder till teknikämnet och teknikundervisningen

    Författare :Nordlöf Charlotta; Jonas Hallström; Gunnar Höst; Peter Gustafsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; technology education; attitudes; technology teachers; self-efficacy; context dependency; teknikdidaktik; teknikundervisning; teknik; attityder; tekniklärare; self-efficacy; kontextberoende;

    Sammanfattning : Skolforskning i allmänhet visar på att läraren är viktig, läraren är faktiskt en av de viktigaste faktorerna för elevernas framgång. Läraren är betydelsefull både när det gäller elevernas prestationer och deras attityder. LÄS MER