Sökning: "attityder till lärande"

Visar resultat 6 - 10 av 20 avhandlingar innehållade orden attityder till lärande.

  1. 6. Bokstavliga svårigheter - faktorer som påverkar gymnasieelevers algebralärande

    Författare :Per-Eskil Persson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; algebra; gymnasium; begreppsutveckling; attityder; aktionsforskning; Mathematics Education;

    Sammanfattning : I en longitudinell studie undersöks vilka faktorer som påverkar hur elever på ett gymnasiums naturvetenskaps- och teknikprogram lär sig algebra. En årskull elevers begreppsutveckling följs under deras tre gymnasieår med hjälp av tester, enkäter och intervjuer, och de bestående kunskaperna efter gymnasietiden noteras. LÄS MER

  2. 7. Managing knowledge sharing of extreme weather induced impacts on land transport infrastructure : Case study of the Swedish Transport Administration

    Författare :Monika Rydstedt Nyman; Lars Nyberg; Magnus Johansson; Eva Liljegren; Peter Söderholm; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; lessons learned; risk management; climate change adaptation; accident investigation method; extreme weather events; natural hazard; land transport infrastructure; maintenance; lärande; kunskapsåterföring; risk hantering; klimatanpassning; olycksutredningsmetod; naturolyckor; landtransport infrastruktur; underhåll; Risk and Environmental Studies; Risk- och Miljöstudier;

    Sammanfattning : Extreme weather events and effects of climate change are threats to the transport sector’s functionality and safety. Risk management in this context implies a necessity to focus on the connection between near-term experiences and coping strategies on one hand, and long-term adaptation analyses on the other. LÄS MER

  3. 8. Motiverande grundskolemiljö med fokus på klassrummet

    Författare :Therese Vincenti Malmgren; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; compulsory school; lärarkompetens; Lpo 94; grundskola; attityder; lärarrelationer; Attitudes; medinflytande-påverkan; motiverande miljö; teacher relationships Ansvar; självförtroende; self-confidence; responsibility; motivating environment; teacher competence; influence-effect;

    Sammanfattning : The prime purpose of the work in hand is to present factors/concepts important in generating a motivating environment in our compulsory school system, with a focus on the classroom, the analysis being based on the goals stated in the national curriculum. Expressed in greater and more explicit detail, the purpose of this study was initially to a)investigate how pupils and school principals perceive that schools have achieved the goals of the curriculum for the compulsory school system (Swedish Ministry of Education, 1994), and b), with reference to Lpo 94 identify and analyse important concepts in the school environment and then study these in a correlation analysis. LÄS MER

  4. 9. Munhälsa – Äldre personers upplevelser och vårdpersonals attityder och kunskaper

    Författare :Maria Snögren; Kristina Ek; Maria Browall; Irene Eriksson; Ulrika Lindmark; Anna Ehrenberg; Högskolan i Skövde; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Digital training; Fundamentals of Care; Healthcare professionals; Nursing; Oral Health; Oral Healthcare and Older adults; Digital utbildning; Fundamentals of Care; Munhälsa; Munvård; Omvårdnad; Vårdpersonal och Äldre personer; Wellbeing in long-term health problems WeLHP ; Välbefinnande vid långvariga hälsoproblem WeLHP ;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det är känt att äldre personer har bättre munhälsa i dag och fler kvarvarande tänder än tidigare generationer. Det är en komplex uppgift att utföra munvård för att förebygga nedsatt munhälsa på någon annan. Nedsatt munhälsa kan påverka allmänhälsan på olika sätt, till exempel genom smärta och nedsatt aptit. LÄS MER

  5. 10. Reading for Life : Three Studies of Swedish Students’ Literacy Development

    Författare :Ulla Damber; Stefan Samuelsson; Mats Myrberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Literacy; fiction; second language learning; the deficit discourse; scaffolding; Läsning; skönlitteratur; andraspråksinlärning; bristdiskurs; stöttning; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to explore school classes with a higher level of achievement in reading than could be expected, with regard to socio-economic background factors and language background. What do those classes practice? Which attitudes towards reading and schooling do those children and their teachers display? The teacher and the classroom environment are in particular focus. LÄS MER