Sökning: "att leva i world"
Visar resultat 1 - 5 av 35 avhandlingar innehållade orden att leva i world.
1. Reflektion, Insikt och Ansvar : Lärandet i att leva med diabetes
Sammanfattning : Aim: The overall aim is to develop knowledge about learning to live with diabetes.Methods: All four studies have been carried out within the caring science and using a life-world phenomenological approach. Study (I): data was collected through written narratives from seven patients with insulin treatment. LÄS MER
2. Att leva med Parkinsons sjukdom : med fokus på konsekvenser i dagligt liv för kvinnor och män
Sammanfattning : Parkinson’s disease (PD) is a common, progressive neurodegenerative disorder. It is characterized by motor symptoms, such as stiff muscles, slowness of movements, tremor, gait and balance difficulties, and also by non-motor symptoms such as depression, sleeping disorders, fatigue, sexual dysfunction, cognitive decline and pain. LÄS MER
3. Queera livslopp : Att leva och åldras som lhbtq-person i en heteronormativ värld
Sammanfattning : Den här avhandlingen tar sin utgångspunkt i äldre lhbtq-personers livsberättelser för att undersöka erfarenheter och betydelser av att leva och åldras som lesbisk, homosexuell, bisexuell, transperson eller queer. Äldre lhbtq-personer har levt och åldrats i tider där könsidentiteter och sexualiteter som går på tvärs med heteronormativiteten har varit kriminaliserade, patologiserade och många gånger framstått som avvikande. LÄS MER
4. När kroppen sätter gränser : En studie om att leva med hjärtsvikt i medelåldern
Sammanfattning : The overall aim of the present thesis was to describe the meaning of living with heart failure as a middle-aged person. In particular, the relation between the persons’ life-situations and formal care was explored. An additional aim was to uncover the meaning of support as experienced by people living with heart failure in middle age. LÄS MER
5. Att iscensätta lärande : Lärares reflektioner över det pedagogiska arbetet i en konstnärlig kontext
Sammanfattning : The present thesis examines the meeting between the artistic and the pedagogical dimensions in the work of teachers. The main aim is to describe the learning in practice, emerging from a collective creative process. The point of departure is teachers' experience of a musical-production as part of the pedagogical work in school. LÄS MER