Sökning: "arbetsformer"
Visar resultat 11 - 15 av 25 avhandlingar innehållade ordet arbetsformer.
11. Interaktionsprocesser i byggprojekt : en studie i partnering som kraft för förändring
Sammanfattning : På senare år har intresset för inter-organisatorisk samverkan varit stort. I de Anglosaxiska länderna är formaliserad partnering en etablerad arbetsform i byggindustrin.Dåliga relationer mellan beställare, entreprenörer, underentreprenörer och projektörer är en drivkraft bakom utvecklingen mot mer samverkansinriktade arbetsformer. LÄS MER
12. Vad händer i skolans hus? : hur lärare uppfattar och formar elevers inflytande
Sammanfattning : Forskning och erfarenheter från skolutveckling har visat på svårigheter att i praxis omsätta samhällets intentioner med skolan. Avsikten är att bidra med en ökad förståelse för lärarna som aktör i detta. Övergripande syfte utgörs av två huvudsakliga delar. LÄS MER
13. Beställarrollen inom en lokal fastighetsmarknad : beslutsfaktorer vid initieringen av ett byggprojekt
Sammanfattning : Bakgrunden till forskningsprojektet "Beställarrollen inom en lokal fastighetsmarknad" är uppmärksamheten som riktats mot beställarens och byggherrens roll som "motor" för utveckling inom bygg- och fastighetssektorn. I byggprocessen är det Byggherren, som beställare av byggbranschens tjänster och produkter, som skapar förutsättningar för brukande och förvaltning under byggnaders och anläggningars mångåriga användningstid. LÄS MER
14. Den föreningsdrivna antirasismen i Sverige - Antirasism i rörelse
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att genom det empiriska underlaget analysera antirasism som företeelse och utforska vad som är utmärkande för den form av antirasism som Antirasistiska filmdagar (ARF) och Arm i arm – 4:e initiativet (Arm i arm) representerar. ARF är en antirasistisk verksamhet som fokuserar på påverkansarbete och Arm i arm är en statlig satsning inom vilken 45 projekt erhållit medel för att bedriva antirasistiska verksamheter av olika slag. LÄS MER
15. Att våga flyga: Ett deltagarorienterat projekt om samtalets potential och förskolepersonals konstruktion av det professionella subjektet
Sammanfattning : A major aim initially was to create a forum for reflective dialogue on the preschool professions and how it is experienced on a daily basis, so as to be able to investigate how members of the preschool staff construct their professional subject. The following are major questions that were posed: How do preschool staff members talk about themselves, their profession and their work? In what way does reflective discussion contribute to the construction of a professional subject? The basic method adopted was that of participatory research. LÄS MER