Sökning: "arbetet med bedömning"

Visar resultat 1 - 5 av 74 avhandlingar innehållade orden arbetet med bedömning.

  1. 1. Vara steget före : Bedömning av patienters smärta, näringstillstånd och hudkostym

    Författare :Carina Bååth; Christina Lindholm; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; assessment; assessment tool; skin; nutrition; pain; registered nurse; enrolled nurse; bedömning; bedömningsinstrument; hudkostym; näringstillstånd; sjuksköterska; smärta; undersköterska; Nursing; Omvårdnad; Nursing Science; Omvårdnad;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet var att beskriva och jämföra sjuksköterskors och underskö­terskors bedömningar av patienters smärta, näringstillstånd och hudkostym samt de­ras uppfattningar om att använda bedömningsinstrument. Vidare att beskriva sjuk­sköterskors och undersköterskors uppfattningar om hur de bedömer patienters smärta, näringstillstånd och hudkostym. LÄS MER

  2. 2. Large-Scale Multi-Source Satellite Data for Wildfire Detection and Assessment Using Deep Learning

    Författare :Xikun Hu; Yifang Ban; Martin Wooster; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Wildfire; Remote Sensing; Active Fire Detection; Burned Area Mapping; Burn Severity Assessment; Sentinel-2; Landsat; Sentinel-1; Deep Learning; Semantic Segmentation; Image Translation; Skogsbrand; fjärranalys; aktiv branddetektering; kartläggning av bränt område; bedömning av brännskador; Sentinel-2; Landsat; Sentinel-1; djupinlärning; semantisk segmentering; bildöversättning.; Geoinformatik; Geoinformatics;

    Sammanfattning : Earth Observation (EO) satellites have great potential in wildfire detection and assessment at fine spatial, temporal, and spectral resolutions. For a long time, satellite data have been employed to systematically monitor wildfire dynamics and assess wildfire impacts, including (i) to detect the location of actively burning spots, (ii) to map the spatial extent of the burn scars, (iii) to assess the wildfire damage levels. LÄS MER

  3. 3. Förmåga att använda vardagsteknik efter förvärvad hjärnskada : med fokus mot arbete

    Författare :Ann-Charlotte Kassberg; Helena Hemmingsson; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Occupational Therapy; Arbetsterapi;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna avhandling var att generera ny kunskap om förmågan att använda vardagsteknik (VT) hos personer i arbetsför ålder med förvärvad hjärnskada (FHS) med fokus mot arbete. Syftet var också att bidra till utveckling av arbetsterapeutisk intervention genom att beskrivaoch utvärdera hur förmågan att använda VT kunde bedömas samt att utforska hur aktivitetsbaserade klientcentrerade interventioner kunde stödja förmågan att använda VT i arbetet. LÄS MER

  4. 4. Jag vågar visa att jag kan : om meningsskapande med digitala portföljer

    Författare :Maria Hurtig; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att beskriva och analysera elevers meningsskapande i arbete med digitala portföljer. Fokus är på elevers meningsskapande i en institutionell praktik, närmare bestämt i grundskolans årskurser två till sex. LÄS MER

  5. 5. Skolledare i grundskolan : en fallstudie av biträdande rektorers möte med skolledning

    Författare :Ingvar Persson; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; in-service training; training; competence development; competence; shortage of knowledge; models for working; support employees; reflections; experiences; Assistant principals; face the work; case study; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : The issues of the study are: How do the assistant principals face the work as school leaders? Which demands of competence do the new school leaders face? Which needs of competence development exist for new school leaders? In the school studied the organization of the management was changed from one principal and one director of studies to one principal and six assistant principals. All of these were new as school leaders and lacking knowledge as well as experiences in working in school management. LÄS MER