Sökning: "annonsering"

Hittade 5 avhandlingar innehållade ordet annonsering.

  1. 1. En förbindelse med en större värld : Postorder i Sverige under tidigt 1900-tal

    Författare :Charlotte Nilsson; Mediehistoria; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; mail order; media history; Åhlén Holm; advertising; catalogue; sales agency; media event; commercial literacy; Sweden; countryside; everyday life; early 20th century; infrastructure; postorder; mediehistoria; Åhlén Holm; annonsering; katalog; agentur; mediehändelse; infrastruktur; reklamkunnighet; Sverige; landsbygd; vardagsliv; tidigt 1900-tal;

    Sammanfattning : This thesis examines mail order in early 20th-century Sweden from the perspective of media history. Its aim is to study the mediated encounter between the foremost mail-order company in Sweden, Åhlén & Holm, and its audience, in order to answer the question of what this mediated link meant for the living conditions and conceptual worlds of the contemporary audience, as well as for the advancement of a Swedish consumer society. LÄS MER

  2. 2. Vägen lönar sig, spårvagn går förbi!" Detaljhandelsannonseringen i Stockholms Dagblad, Dagens Nyheter och Stockholms-Tidningen, 1870-1910

    Författare :Per Linton; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :Marknadsföring; Reklam; Annonsering; Detaljhandel; Dagspress; Stockholm; Historia;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Studies on bikeability in a metropolitan area using the active commuting route environment scale (ACRES)

    Författare :Lina Wahlgren; Peter Schantz; Henrik Gustafsson; Pekka Oja; Örebro universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; active transport; bicycle commuting; bikeability; multiple linear regression analysis; perception; reliability; route environment; validity; Sports; Idrott; Sports Science; Idrottsvetenskap; Samhällsvetenskap Humaniora;

    Sammanfattning : Background: The Active Commuting Route Environment Scale (ACRES) was developed to study active commuters’ perceptions of their route environments. The overall aims were to assess the measuring properties of the ACRES and study active bicycle commuters’ perceptions of their commuting route environments. LÄS MER

  4. 4. Storstadens dagbok : Boulevardpressen och mediesystemet i det sena 1800-talets Stockholm

    Författare :Erik Edoff; Mediehistoria; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; boulevard press; cultural history of the media; media systems; media history; press history; journalistic techniques; celebrity culture; mediated centre; journalistic roles; urban culture;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen undersöker Stockholms boulevardpress under det sena 1800-talet. Studiens huvudsakliga empiriska material utgörs av de fyra boulevardveckotidningarna Figaro, Vikingen, Budkaflen och Hvad Nytt. Boulevardpressens största intresse var den lokala societeten och de teatrar och restauranger den frekventerade. LÄS MER

  5. 5. Hemförlossningar i Sverige 1992-2005 : Förlossningsutfall och kvinnors erfarenheter

    Författare :Helena Lindgren; Karolinska institutet; []
    Nyckelord :Planned home birth; national study; birth outcome;

    Sammanfattning : Hemförlossningar i Sverige 1992-2005. Förlossningsutfall och kvinnors erfarenheter. Detta är den första nationella undersökningen av planerade hemförlossningar i Sverige. I studierna har vi avsett att studera kvinnor som fött eller planerat att föda barn hemma under perioden 1/1 1992 till och med 30/6 2005. LÄS MER