Sökning: "anna ehrlin"
Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden anna ehrlin.
1. Varför har dom ingen tvättmaskin? : Critical literacy hos elever årskurs 2 och 3
Sammanfattning : Vilka möjligheter finns för unga elever i skolår 2 och 3 att utveckla ett critical literacy-perspektiv utifrån den undervisning de deltar i och de texter de möter? Texter är inte bara skriven text utan text kan vara en bild, en film, ett inlägg på Instagram eller ett musikstycke som ska tolkas. Förståelsen av begreppet läskunnighet behöver därför vidgas eftersom eleven, förutom att läsa och skriva skriven text, också måste kunna tolka, reflektera över, kritiskt granska och skapa mening ur olika typer av källor. LÄS MER
2. Att lära av och med varandra : En etnografisk studie av musik i förskolan i en flerspråkig miljö
Sammanfattning : .... LÄS MER
3. Att lyssna med hela kroppen : en studie om lärares ledarskap i utvecklingssamtal
Sammanfattning : Keywords: Teachers´ leadership, parents-teachers ‘conference, primary school, didactic, hermeneutic, lifeworld phenomenologyThis thesis aims to explain what importance teachers´ leadership is given and how teachers' leadership appears in the parents-teacher conferences. The theoretical frame is lifeworld phenomenology, which means that the world is a social, intersubjective, and historical world where people experience, act, and intertwine in a private and a shared world. LÄS MER
4. ”Ska vi googla, fröken?” : Några förskollärares uppfattningar om undervisning relaterad till digitala tekniker i förskolan
Sammanfattning : This study aims to gain deeper insights in digital technology supported teaching in Swedish early childhood education (ECE) settings. Introduction of digital goals in Swedish ECE curriculum obliges preschool teachers to integrate digital technologies into educational practices and calls for a relevant definition and a defined content for this teaching area. LÄS MER
5. Undervisningsuppdraget i förskolan ur ett didaktiskt perspektiv
Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to increase knowledge of how the teaching mission can be understood and realised in preschool as an educational practice. The main research questions are: 1. How can teaching be realised in preschool daily practice? 2. LÄS MER