Sökning: "analysera kvalitativa intervjuer"

Visar resultat 1 - 5 av 27 avhandlingar innehållade orden analysera kvalitativa intervjuer.

  1. 1. Dopet som hantverk : Gudstjänstkreativitet och liturgisk taktik i Svenska kyrkan och Equmeniakyrkan

    Författare :Joel Appelfeldt; Joel Halldorf; Jonas Ideström; Fredrik Saxegaard; Avdelningen för religionsvetenskap och teologi Enskilda Högskolan Stockholm; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Baptism; Practical theology; qualitative methods; sociomaterial perspectives; liturgy; Michel de Certeau; Jonna Bornemark; Bruno Latour; the Church of Sweden; the Uniting Church in Sweden; Dopet; Praktisk teologi; Kvalitativa metoder; sociomateriella perspektiv; Michel de Certeau; Jonna Bornemark; Bruno Latour; Svenska Kyrkan; Equmeniakyrkan; liturgi.; Practical Theology including Religious Behavioural Sciences; Praktisk teologi med religionsbeteendevetenskap;

    Sammanfattning : Under en längre period har den praktiska teologin undersökt ”den levda tron” i kyrka och samhälle. Men trots att alltfler studier intresserat sig för partikulära liturgiska situationer har lite skrivits som pastorer och präster som liturgiska aktörer. LÄS MER

  2. 2. Det motsägelsefulla partnerskapet : En studie av utvecklingspartnerskap som organisationsform inom EQUAL-programmet

    Författare :Sofia Wistus; Lennart Svensson; Helena Klöfver; Lena Abrahamsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Partnership; EQUAL; collaboration; development work; hierarchy; network; social exclusion; governance; Partnerskap; EQUAL; samverkan; organiseringsform; utvecklingsarbete; hierarki; nätverk; social exkludering; styrning; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to describe and analyse development partnership as an organisational form for governing and organising developmental work. The partnerships studied in this thesis are within the EU initiative EQUAL, aimed at combating discrimination and exclusion in working life and the labour market. LÄS MER

  3. 3. Motiverande grundskolemiljö med fokus på klassrummet

    Författare :Therese Vincenti Malmgren; Malmö högskola; []
    Nyckelord :attitudes; compulsory school; influence-effect; Lpo 94; motivating environment; responsibility; self-confidence; teacher competence; teacher relationships;

    Sammanfattning : Föreliggande arbetes övergripande syfte är att visa på faktorer/begrepp viktiga för en motiverande grundskolemiljö med fokus på klassrummet då analysen baseras på läroplansmålsättningar. Mer differentierade och explicit uttryckta syften för detta arbete utgörs inledningsvis av att dels undersöka hur elever och skolledare uppfattar att skolan uppnått målen i läroplan för det obligatoriska skolväsendet (Utbildningsdepartementet, 1994), dels att utifrån Lpo 94 identifiera och analysera viktiga begrepp i skolmiljön och sedan granska dessa i en sambandsanalys. LÄS MER

  4. 4. Motiverande grundskolemiljö med fokus på klassrummet

    Författare :Therese Vincenti Malmgren; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; compulsory school; lärarkompetens; Lpo 94; grundskola; attityder; lärarrelationer; Attitudes; medinflytande-påverkan; motiverande miljö; teacher relationships Ansvar; självförtroende; self-confidence; responsibility; motivating environment; teacher competence; influence-effect;

    Sammanfattning : The prime purpose of the work in hand is to present factors/concepts important in generating a motivating environment in our compulsory school system, with a focus on the classroom, the analysis being based on the goals stated in the national curriculum. Expressed in greater and more explicit detail, the purpose of this study was initially to a)investigate how pupils and school principals perceive that schools have achieved the goals of the curriculum for the compulsory school system (Swedish Ministry of Education, 1994), and b), with reference to Lpo 94 identify and analyse important concepts in the school environment and then study these in a correlation analysis. LÄS MER

  5. 5. Stadsbarndom : Om barns vardag i en modern förort

    Författare :Bodil Rasmusson; Socialhögskolan; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; neighbourhood; adult perspectives of the best interest of the child; qualitative methods; child´s perspective; developmental task; middle childhood; Urban childhood; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : Children's conditions in urban environments are an important theme for understanding modern childhood, yet children have rarely been asked about their views of urban childhood conditions. The aim of the dissertation is: To describe the experts' attempts to create good conditions for growing up in an urban environment. LÄS MER