Sökning: "aktivt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 45 avhandlingar innehållade orden aktivt lärande.

  1. 1. Grundskoleelevers design i lärande : En studie om lärprocesser i programmering

    Författare :Maria Sparf; Susanne Kreitz-Sandberg; Håkan Löfgren; Susanne Kjällander; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; programming; approach; engagement; design for learning; computational thinking; science centre; programmering; tillvägagångssätt; engagemang; design för lärande; datalogiskt tänkande; science center;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute to the knowledge about how pupils design their learning in programming. It is mainly the learning process, how pupils deal with problems in programming and how they become, are and remain engaged in the tasks, which is of interest. LÄS MER

  2. 2. Potentialen och rösterna i nätbaserade dialoger : Dialogiska och medierande redskap för lärande

    Författare :Lisbeth Amhag; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; dialog; samspel och lärande; datorstött samarbetslärande; nätbaserat lärande; kollektivt lärande; interaktivt lärande; lärande kommunikation;

    Sammanfattning : Under det senaste decenniet har allt fler lärosäten över hela världen arrangerat distansutbildningar eller campusbundna kurser som helt eller delvis är organiserade med hjälp av nätbaserade lärmiljöer. Nätbaserade kurser har därmed blivit vanliga och viktiga mediala arenor inom högre utbildning, såväl i distansutbildningar som i campusbundna kursmoment. LÄS MER

  3. 3. Space in the Space : Designing Sound Environments for the Shared Indoor Workspace

    Författare :Martin Ljungdahl Eriksson; Lena Pareto; Davide Rocchesso; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Sound Environment Design; 4E Cognition; Research through Design; Design program; Sound Users; Ljudmiljö; utformning; arbetsplats; medarbetare; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : The sound environment in shared indoor workspaces emerges through the interplay of physical layout, materials, technology, and social dynamics. These spaces are designed with specific purposes in mind, taking acoustics into account during construction. LÄS MER

  4. 4. Interkulturellt lärande : intentioner och realiteter i svensk grundskola sedan 1960-talets början

    Författare :Monica Eklund; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : I avhandlingen studeras interkulturellt lärande dels utifrån statens intentioner avseende den formella socialisationens mål och innehåll, dels utifrån lärandet hos eleverna, det vill säga som realitet. Det övergripande målet var att analysera om den offentliga socialisationen inom grundskolan ger barn och ungdomar redskap att hantera kulturell mångfald. LÄS MER

  5. 5. Dementia and learning : The use of tablet computers in joint activities

    Författare :Elias Ingebrand; Lars-Christer Hydén; Christina Samuelsson; Ray Wilkinson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Dementia; Situated learning; Conversation analysis; Collaboration; Scaffolding; Demens; Situerat lärande; Samtalsanalys; Samarbete; Stöttande;

    Sammanfattning : Living with dementia is generally associated with terms such as loss, confusion, and dependency; not development, agency and collaboration. Contributing to a growing body of research that acknowledges the remaining abilities of people living with dementia, and how they cope with challenges in their everyday lives, this thesis concerns a topic habitually framed by negative presumptions, namely learning. LÄS MER