Sökning: "aktiviteter"

Visar resultat 16 - 20 av 566 avhandlingar innehållade ordet aktiviteter.

  1. 16. Samtals- och skriftspråksorienterade lärarledda aktiviteter i förskoleklass

    Författare :Christina Aminoff; Karin Forslund Frykedal; Marianne Skoog; Catarina Schmidt; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Nyckelord: förskoleklass; samtal; literacy; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om förskoleklassens verksamhet med fokus på lärares och barns handlingar i samtals- och skriftspråksorienterade lärarledda aktiviteter. Centrala frågor i studien handlar om vad som händer i mötet mellan läraren och barnen och vilka förutsättningar för barns samtalande och skriftspråkande som skapas i interaktion mellan läraren och barnen i de lärarledda aktiviteterna. LÄS MER

  2. 17. "Jag kan göra matte å minus å plus" : Förskolebarns och pedagogers deltagande i matematiska aktiviteter

    Författare :Gabriella Gejard; Caroline Liberg; Helen Melander; Polly Björk-Willén; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematical activities; epistemic stance; geometry; number sense; preschool children; participation; interaction; gesture; ethnomethodology; conversation analysis; Curriculum Studies; Didaktik;

    Sammanfattning : This licentiate thesis examines mathematical activities in a preschool. More precisely, the aim is to create knowledge of how mathematical activities emerge and are constructed in children's interactions with each other and with their teachers. LÄS MER

  3. 18. Skola och medier : Aktiviteter och styrning i en kommuns utvecklingssträvanden

    Författare :Kristina Hansson; Per-Olof Erixon; Hans Örtegren; Mats Danell; Héctor Pérez Prieto; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; education; development efforts; new media; life story; autoethnography; activity theory; contradiction; dilemma; governmentality; critical discourse analysis; grundskola; nya medier; utvecklingssträvanden; livsberättelser; autoetnografi; aktivitetsteori; systemiska motstridigheter; dilemma; styrningsrationalitet; historisk diskursanalys; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Over time, the state has undertaken various reforms to govern the development of education. The issue of using new media may be seen as such an example. A change in the use of media in education imposes great challenges on both municipalities and teachers. LÄS MER

  4. 19. Barn och ungdomar med rörelsehinder : deras uppfattningar om roller, relationer och aktiviteter

    Författare :Lisa Skär; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Nursing; Omvårdnad; Industrial Work Environment; Industriell produktionsmiljö;

    Sammanfattning : The general aim of this thesis was to describe how children and adolescents with restricted mobility perceived their roles, relations and activities in relation to peers and adults in different settings. The thesis includes six sub-studies, which are based on interviews, observations and field notes with children and adolescents with restricted mobility aged from 6 to 19 years. LÄS MER

  5. 20. Naturbaserade aktiviteter i daglig verksamhet och gymnasiesärskola. En studie om personer som lär långsammare och om trädgårds- och naturbruksarbetets möjligheter och begränsningar i ett socialt perspektiv

    Författare :Mariella Niemi; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; naturbaserade aktiviteter; personer med intellektuella funktionshinder; daglig verksamhet; gymnasiesärskola;

    Sammanfattning : This study is about people with learning disabilities and nature-based activities. The study has an ethnographic approach and is based on observations and interviews at a daily activity center specializing in horticultural work and in an upper secondary special school specializing in farming. LÄS MER