Sökning: "affärsutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar innehållade ordet affärsutveckling.

  1. 1. Från affärskompetens till affärsutveckling i småföretag : en studie kring processerna bakom kompetensutveckling och affärsutveckling bland småföretag i olika affärsmiljöer

    Författare :Åke Berglund; Anders Blomquist; Magnus Söderström; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Business studies; Företagsekonomi; Business Administration; företagsekonomi;

    Sammanfattning : The main question for this study is: How do small firms increase their level of competence? We have chosen to focus on how the conditions can be created for increasing competence, and what the connection is between business strategy and competence development. The aim of the study is two-fold. LÄS MER

  2. 2. Affärsidéer : en empirisk studie av hur företags verksamhetsinriktning kan analyseras och beskrivas utifrån ett affärsidébegrepp

    Författare :Arne Ekvall; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Affärsidéer; Affärsutveckling; Strategisk planering; Fallstudier;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Utveckling av turistdestinationer genom samarbete

    Författare :Jörgen Elbe; Lena Larsson-Mossberg; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Business studies; Tourist destinations; events; business development; cooperation; network perspective; Företagsekonomi; Turistdestinationer; evenemang; affärsutveckling; samarbete; nätverksperspektiv; Business studies; Företagsekonomi; Business Studies; företagsekonomi;

    Sammanfattning : In this thesis tourist destinations are considered as networks of business actors inside and outside the destination, such as producers of attractions or supporting services and different kinds of intermediaries. These actors are interdependent, since they provide the different components of a generic tourist product. LÄS MER

  4. 4. Från produkt till tjänst : utveckling av affärs- och miljöstrategier i produktorienterade företag

    Författare :John Söderström; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Hårdare kundkrav, utveckling av informations- och kommunikationsteknologi, samt ökad miljömedvetenhet driver tillverkande företag att tjänsteorientera verksamheten och strategier. Istället för att enbart leverera fysiska produkter strävar företag att utveckla bredare och konkurrenskraftiga erbjudanden. LÄS MER

  5. 5. Boards and governance in SMEs: An inquiry into boards’ contribution to firm performance

    Författare :Jonas Gabrielsson; CIRCLE; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Företagsledning; management; Management of enterprises; stakeholders; SMEs; firm performance; governance; contingencies; Boards of directors; board working style;

    Sammanfattning : The board of directors is often described as a valuable resource for small- and medium-sized enterprises (SMEs) that can contribute to the direction and performance of the firm. Mainstream research and literature on boards and governance has however mainly been concerned with how the board of directors best can monitor and restrain managerial action in large widely held corporations, and there is not much guidance for individuals interested in how boards can be effective instruments of governance in privately held SMEs. LÄS MER