Sökning: "Working citizen"

Visar resultat 1 - 5 av 27 avhandlingar innehållade orden Working citizen.

  1. 1. Sjukskrivnas arbetsbörda : Arbetande medborgare möter en kundorienterad byråkrati

    Författare :Johan Kaluza; Per Skålén; Johan Quist; Martin Fransson; Mikael Holmqvist; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Working citizen; Bureaucratic co-creation; Practice theory; Customer-oriented bureaucracy; Working consumers; Public administration; Arbetande medborgare; Byråkratiskt samskapande; Kundorienterad byråkrati; Praktikteori; Offentlig sektor; Sjukförsäkring; Business Administration; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : Denna avhandling är baserad på en empirisk studie av Försäkringskassan. Teoretiskt tar avhandlingen sitt avstamp i litteraturen om arbetande konsumenter och kundorienterade byråkratier. LÄS MER

  2. 2. Working with the Fogbow : Design and Reconfiguration of services and Participation in E-Government

    Författare :Annelie Ekelin; Högskolan i Kalmar; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Information Technology; e-government; e-democracy; Technoscience Studies; Informatics; 24-timmarsmyndigheten; serviceutveckling inom offentlig sektor; medborgarperspektiv; Informatik;

    Sammanfattning : This thesis is about the metaphors of the rainbow and the fogbow, investigations and evaluations, public Internet monitors, writing women, reflections and discussions about politics, design and democracy. It is also about the ongoing re-structuring of participation in service design within the development of E-Government. LÄS MER

  3. 3. Lärares yrkeslandskap : ett institutionellt perspektiv

    Författare :Christer Håkanson; Gunilla Dahlberg; Mikael Alexandersson; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; institutional analysis; teachers’ working conditions; citizen education; normality; analytic; Education; Pedagogik; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : School education takes place in an institution, which means certain restrictions on how teaching can be arranged and what learning processes can be established. The purpose of the present study is to examine the possible consequences of the institutional conditions characterising a school for teachers’ work. LÄS MER

  4. 4. Mycket väsen om ingenting : Hur datorn och internet undgår att formas till medborgarens tekniker

    Författare :Tobias Olsson; Bo Reimer; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Media and communication studies; new information and communication technology; computer; internet; media use; citizenship; civic; working class culture; everyday life; domestication; qualitative methods; ICT-policy; Medie- och kommunikationsvetenskap; Media and communication studies; Medie- och kommunikationsvetenskap; Medie- och kommunikationsvetenskap; Media and Communication Studies;

    Sammanfattning : In what way/ways – if at all – are the computer and the internet tools for individuals’ roles as citizens in the Swedish working class?What is new information and communication technology’s significance – if any – for individuals’ identities as citizens within Swedish working class culture?The empirical results are discouraging for advocates who have put their trust in new information and communication technology as a potential civic tool. For instance, the study reveals that the computer and the internet can only be considered as marginal phenomena in the everyday lives of the Swedish working class, for these tools are barely used, and further, are perceived as difficult to operate. LÄS MER

  5. 5. Från nationsbyggare till global marknadsnomad : Om medborgarskap i svensk utbildningspolitik under 1990-talet

    Författare :Maria Olson; Gunnel Colnerud; Tomas Englund; Lisbeth Lundahl; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Swedish education policy; 1990s; society centered; consumer oriented; citizenship; citizen roles; nation-orientation; globalization-orientation; ”we” identity; nomad; Svensk utbildningspolitik; 1990-talet; samhällscentrerat; konsumentorienterat; medborgarskap; medborgarroller; nationsorientering; globaliseringsorientering; vi-identitet; nomad; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : I den här avhandlingen är intresset riktat mot svensk utbildningspolitik och medborgarskap. I tider av globalisering, och med ett etablerat svenskt medlemskap i Europeiska unionen, har det nationella policyskapandet kring utbildningens medborgardanande funktion hamnat under ökat tryck. LÄS MER