Sökning: "Vetenskaplig artikel didaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 20 avhandlingar innehållade orden Vetenskaplig artikel didaktik.

  1. 1. Kritiska aspekter för att urskilja en del-helhetsstruktur : Ett undervisningsutvecklande forskningsprojekt i grundskolan

    Författare :Jane Tuominen; Lisa Björklund Boistrup; Inger Eriksson; Pernilla Mårtensson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; critical aspects; relationships between quantities and between numbers; negative numbers; early algebra; learning activity; learning study; kritiska aspekter; relationer mellan kvantiteter samt mellan tal; negativa tal; early algebra; lärandeverksamhet; learning study; Mathematics Education; matematikämnets didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med licentiatuppsatsen är att bidra med kunskap om vilka aspekter som kan vara nödvändiga för elever att urskilja för att identifiera och analysera en del-helhetsstruktur och i förlängningen bemästra ekvationer. I forskningsprojektet medverkade lärare och forskare i ett kollaborativt och intervenerande arbete. LÄS MER

  2. 2. Drama i kemisalen : En designbaserad studie av hur kreativt drama kan stödja gymnasieelevers lärande av kemisk bindning

    Författare :Kerstin Danckwardt-Lillieström; Maria Andrée; Margareta Enghag; Marianne Ødegaard; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; naturvetenskapsämnenas didaktik; Science Education;

    Sammanfattning : A major challenge for chemistry education is to develop the students' understanding of chemical bonding. In upper-secondary school, the challenges are commonly expressed as difficulties for students to distinguish between intra and intermolecular bonding and to understand chemical bonding in terms of electronegativity. LÄS MER

  3. 3. Traditions and Challenges : Special Support in Swedish Independent Compulsory Schools

    Författare :Gunnlaugur Magnússon; Kerstin Göransson; Claes Nilholm; Alan Dyson; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; special education; inclusion; school choice; education reform; independent schools; compulso-ry schools; pupils in need of special support; SENCOs; special education teachers; critical pragmatism; Thomas M. Skrtic; specialpedagogik; inkludering; skolval; utbildningsreformer; fristående skolor; grundskolan; elever i behov av särskilt stöd; specialpedagoger; speciallärare; kritisk pragmatism; Thomas M. Skrtic; Didactics; didaktik; Curriculum Studies;

    Sammanfattning : This thesis has two overarching aims. The first is to generate further knowledge about Swedish independent schools, specifically regarding the organisation and provision of special support and how these relate to special educational traditions and inclusive education. LÄS MER

  4. 4. Frameworks for task design and technology integration in the mathematics classroom

    Författare :Patrik Gustafsson; Andreas Ryve; Per Sund; Tomas Bergqvist; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematical classroom discussion; task design; classroom response system; technology integration; design principle; framework; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : In recent years many teachers and students have begun having good access to digital technology in their classrooms, and in the context of Sweden the majority of secondary schools are known as one-to-one schools, with students having their own computer or tablet. However, the mere presence of technology in the classroom is not a guarantee for improved teaching and learning. LÄS MER

  5. 5. Relationer eller operationer - två sidor av samma mynt : Elevers utforskande av en del-helhetsmodell som redskap för att urskilja relationer i additiva strukturer

    Författare :Charlotta Andersson; Lisa Björklund Boistrup; Inger Eriksson; Angelika Kullberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; learning model; part-whole structure; equations; negative numbers; learning activity; learning study; lärandemodell; del-helhetsstruktur; lärandeverksamhet; tematisk analys; ekvationer; Mathematics Education; matematikämnets didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna licentiatuppsats är att pröva en specifik strukturell modell som stöd för elevers utforskande av relationer mellan tal i additiva strukturer även när negativa tal är inkluderade. En intention är att resultatet ska kvalificera undervisningen och utgöra ett stöd vid planering och genomförande av en undervisning avseende ekvationer med additiv struktur utifrån algebraisk undervisning som alternativ till att i första hand finna en lösning med stöd av regler och procedurer. LÄS MER