Sökning: "Vad är en lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 176 avhandlingar innehållade orden Vad är en lärare.

  1. 1. En elev - en dator kunskapsbildningens kvalitet och villkor i den datoriserade skolan

    Detta är en avhandling från Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Håkan Fleischer; [2013]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social Sciences; Educational Sciences; Pedagogy; Samhällsvetenskap; Utbildningsvetenskap; Pedagogik; One-to-one; knowledge formation; knowledge qualities; phenomenology; phenomenography; knowledge society; stretched knowledge; performative knowledge; En-till-en; kunskapsbildning; kunskapskvalitet; fenomenologi; fenomenografi; kunskapssamhälle; stretchad kunskap; performativ kunskap; Pedagogik; Pedagogics;

    Sammanfattning : Avhandlingen behandlar införande av varsin dator till elever och lärare, här kallat en-till-en. Syftet är att bidra med kunskap om hur en-till-en påverkar lärande. Särskilt fokus ligger på kunskapsproduktionens karaktär och kvalitet och på förhållanden i den svenska skolan. LÄS MER

  2. 2. En elev - en dator kunskapsbildningens kvalitet och villkor i den datoriserade skolan

    Detta är en avhandling från Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Håkan Fleischer; Elsie Anderberg; Thomas Karlsohn; Lars Naeslund; [2013]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; One-to-one; knowledge formation; knowledge qualities; phenomenology; phenomenography; knowledge society; stretched knowledge; performative knowledge; En-till-en; kunskapsbildning; kunskapskvalitet; fenomenologi; fenomenografi; kunskapssamhälle; stretchad kunskap; performativ kunskap;

    Sammanfattning : Avhandlingen behandlar införande av varsin dator till elever och lärare, här kallat en-till-en. Syftet är att bidra med kunskap om hur en-till-en påverkar lärande. Särskilt fokus ligger på kunskapsproduktionens karaktär och kvalitet och på förhållanden i den svenska skolan. LÄS MER

  3. 3. En lektion i gemenskap Ordning och (o)reda bland lärare i Malmö och Marseille

    Detta är en avhandling från Stockholm : Socialantropologiska institutionen, Stockholms universitet

    Författare :Jannete Hentati; Annika Rabo; Maria Olson; Kristina Gustafsson; [2017]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Teachers; compulsary education; national community; cross pressure; order and disorder; Malmö and Marseille; Lärare; obligatorisk utbildning; nationell gemenskap; korstryck; ordning och oreda; Malmö och Marseille; Social Anthropology; socialantropologi;

    Sammanfattning : Denna etnografiska studie tar sin utgångspunkt i ett jämförande fältarbete bland lärare på högstadieskolor i två sydligt situerade storstäder i Europa: Malmö i Sverige och Marseille i Frankrike. Studiens fokus ligger på hur lärare begripliggör och brottas med sitt uppdrag att forma och fostra ”goda” medborgare för en nationell gemenskap och sammanhållning. LÄS MER

  4. 4. Interkulturell förståelse i engelskundervisning en möjlighet

    Detta är en avhandling från Malmö högskola, Forskarutbildningen i pedagogik

    Författare :Ulla Lundgren; [2002]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Intercultural understanding; Engelskundervisning; Interkulturell kommunikativ kompetens; Interkulturell kommunikation; Språk- och kulturdidaktik; Språklärare - Sverige; Grundskolan; Curriculum theory; National guidelines; Language teachers; Intercultural communicative competence;

    Sammanfattning : Idag behöver människor som talar, tänker och lever på olika sätt mer än någonsin kunna kommunicera med varandra. Ett självklart språk för dessa kontakter är för en svensk ofta engelska. Det lär sig varje elev under minst tio år i vår skola. LÄS MER

  5. 5. Vad betyder OK+? En studie om lärares dokumentationsarbete i ämnet idrott och hälsa

    Detta är en avhandling från Malmö högskola, Forskarutbildningen i pedagogik

    Författare :Rickard Håkanson; Karin Redelius; Suzanne Lundvall; Lena Larsson; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; assessment strategies; assessment tools; documentation; physical education; visible pedagogy; idrott och hälsa; dokumentation; transformering; synlig pedagogik; Samhällsvetenskap Humaniora; Social Sciences Humanities;

    Sammanfattning : Denna licentiatuppsats handlar om hur lärare dokumenterar elevers kunskaper i ämnet idrott och hälsa. Syftet med studien var att undersöka hur lärare arbetar med dokumentation, hur detta arbete upplevs utifrån olika förutsättningar samt om det finns skillnader i lärares erfarenheter av dokumentationsarbetet och vad dessa skillnader i så fall består i. LÄS MER